Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: KLM bekrefter dataangrep: Nordmenn rammet via tredjepart
Artikkel

KLM bekrefter dataangrep: Nordmenn rammet via tredjepart

Flygiganten KLM bekrefter et dataangrep som har eksponert kontaktinformasjon for noen kunder, inkludert nordmenn. Selskapet understreker at ingen sensitive data er kompromittert, men oppfordrer kunder til å være ekstra varsomme med mistenkelige henvendelser.

1 dag siden siste oppdatering

1 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • KLM bekrefter et dataangrep som eksponerte kunders kontaktinformasjon via en tredjepartsplattform.

Sammendrag

Flygiganten KLM har bekreftet et dataangrep som har rammet deler av deres kundebase, inkludert nordmenn. Uautoriserte personer fikk tilgang til kunders kontaktinformasjon via en tredjepartsplattform som brukes av KLMs kontaktsentre. Selskapets IT-sikkerhetsteam, i samarbeid med den involverte tredjeparten, iverksatte raskt korrigerende tiltak for å stoppe hendelsen.

KLM betrygger kundene om at ingen sensitive data som passord, reisedata, Flying Blue Miles-saldo, pass- eller kredittkortnumre ble avslørt i angrepet. Til tross for dette oppfordres kunder som har mottatt varsel om å være spesielt oppmerksomme på mistenkelige e-poster eller telefonsamtaler.

Selskapet vil nå skjerpe inn beskyttelsestiltakene for å forhindre lignende hendelser i fremtiden, men avslører ikke detaljer om datainnbruddet av sikkerhetshensyn. Denne hendelsen understreker viktigheten av digital årvåkenhet for alle som har delt personlig informasjon med store selskaper.

Nøkkelentiteter

KLM

Air France

Nettavisen