
SAS-kunde fikk tilgang til andres passinformasjon
En SAS-kunde oppdaget sjokkerende nok at hun fikk full tilgang til en annen families reise- og passinformasjon via SAS-appen. Hendelsen, som involverte sensitive personopplysninger, har skapt stor bekymring for både kunden og den berørte familien, som frykter datalekkasje.
7 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- En SAS-kunde fikk uventet tilgang til en annen families reise- og passinformasjon via SAS-appen.
Sammendrag
Vilde Coward, en SAS-kunde, opplevde en sjokkerende hendelse da hun på Gardermoen fikk varsel om en ukjent reise i SAS-appen. Hun oppdaget at hun hadde full tilgang til tre billetter til New York og London, inkludert muligheten til å endre sete, kansellere, og mest kritisk, se passinformasjonen til alle familiemedlemmene, deriblant et spedbarn.
Coward varslet umiddelbart SAS, som bekreftet at det skyldtes en menneskelig feil. Den svenske familien, som eide billettene, var uvitende om feilen og uttrykte stor frykt for datalekkasje og potensielt misbruk av informasjonen.
Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge beklager hendelsen og sier selskapet gjennomgår sine rutiner.
Kontekst
Vilde Coward
Øystein Schmidt
SAS
Dagens Næringsliv (DN)
Royal Caribbean Group
Gardermoen
New York
London
Brussel
Norge