Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: SAS-kunde fikk tilgang til andres passinformasjon
Artikkel

SAS-kunde fikk tilgang til andres passinformasjon

En SAS-kunde oppdaget sjokkerende nok at hun fikk full tilgang til en annen families reise- og passinformasjon via SAS-appen. Hendelsen, som involverte sensitive personopplysninger, har skapt stor bekymring for både kunden og den berørte familien, som frykter datalekkasje.

7 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • En SAS-kunde fikk uventet tilgang til en annen families reise- og passinformasjon via SAS-appen.

Sammendrag

Vilde Coward, en SAS-kunde, opplevde en sjokkerende hendelse da hun på Gardermoen fikk varsel om en ukjent reise i SAS-appen. Hun oppdaget at hun hadde full tilgang til tre billetter til New York og London, inkludert muligheten til å endre sete, kansellere, og mest kritisk, se passinformasjonen til alle familiemedlemmene, deriblant et spedbarn.

Coward varslet umiddelbart SAS, som bekreftet at det skyldtes en menneskelig feil. Den svenske familien, som eide billettene, var uvitende om feilen og uttrykte stor frykt for datalekkasje og potensielt misbruk av informasjonen.

Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge beklager hendelsen og sier selskapet gjennomgår sine rutiner.

Kontekst

Vilde Coward

Øystein Schmidt

SAS

Dagens Næringsliv (DN)

Royal Caribbean Group

Gardermoen

New York

London

Brussel

Norge