
Togplan advart mot: Intercity koster 150 milliarder
2 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
5 min lesetid
En uavhengig rapport fra 2012 advarte kraftig mot Intercity-togplanens ulønnsomhet og manglende passasjergrunnlag, men politikerne vedtok likevel prosjektet. Tolv år senere er mye uferdig, og den opprinnelige kostnadsrammen på 92 milliarder kroner kan nå overstige 150 milliarder.
En uavhengig kvalitetssikring fra Dovre Group og Transportøkonomisk Institutt (TØI) i desember 2012 advarte daværende statsminister Jens Stoltenberg om at Intercity-planene var meget ulønnsomme og manglet tilstrekkelig passasjergrunnlag. Rapporten, på 184 sider, frarådet intensiverte investeringer og konkluderte med at full utbygging ikke ville være et klimatiltak, men heller føre til økt bilkjøring. Til tross for disse advarslene ble Intercity-planen vedtatt et halvt år senere som del av Nasjonal Transportplan (NTP) med tverrpolitisk støtte. Opprinnelig ble 58 milliarder kroner satt av i 2013 for å ferdigstille dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Seut i Fredrikstad innen 2024, med en total estimert kostnad på 92 milliarder kroner. Ambisjonen var tog i 250 km/t og reisetider på under én time.
Tolv år senere er mye uferdig; Samferdselsminister Jon Ivar Nygård anslår at «Indre Intercity» alene vil koste minst 50 milliarder kroner ekstra, utover de 91,5 milliardene som er brukt frem til september 2025, noe som kan bringe totalprisen opp mot 150 milliarder. Ekspertene fikk rett i sine advarsler om for optimistiske kostnadsestimater og tidsplaner. Utbyggingen i Moss er fordyret av kvikkleirefunn, og det finnes ingen ferdig plan for dobbeltsporet til Fredrikstad. TØI og Dovre Group kritiserte også at 250 km/t var urealistisk grunnet korte avstander mellom stasjonene.
Bård Hoksrud (FrP) nevner at Transportkomiteen ble inspirert av en Japan-tur, men FrP advarte mot 250 km/t og foreslo en Nye Veier-modell for jernbane. LO og NHO ba regjeringen ignorere TØI-rapporten. Jon Georg Dale (FrP) tok Østfoldbanen ut av NTP i 2020 grunnet eksploderende kostnader. Prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet er fortsatt omdiskutert.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!