Bergen: Trafikken øker, bompengeinntektene synker
22 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
22 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Biltrafikken i Bergen øker, samtidig som bompengeinntektene synker, noe som skaper utfordringer for finansiering av kollektivprosjekter. Denne paradoksale utviklingen, hvor elbiler bidrar til inntektstap, vekker debatt om nødvendige tiltak for å nå nullvekstmålet i byområdene.
I Bergen observeres en økning i biltrafikken, mens inntektene fra bompenger faller, noe som utfordrer finansieringen av viktige kollektivprosjekter som Bybanen. Frøya Skjold Sjursæther, førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Hordaland, kritiserer utviklingen og mener kostnadene for bilbruk må opp. Fylkeskommunens tall viser en gjennomsnittlig inntekt på 11,8 kroner per passering i 2024, med en prognose på 11,5 kroner for inneværende år, langt under planlagt snittakst på 15 kroner. Dette resulterer i et inntektstap på 290 millioner kroner mindre enn planlagt, tilsvarende nesten seks millioner kroner ukentlig, primært grunnet elbiler som får fordeler.
MDG ønsker å øke bompengene for elbiler, da de også bidrar til kø og forurensning. Forsker Askill Hasle fra Transportøkonomisk institutt påpeker at flere byer sliter med å nå nullvekstmålet for persontransport, til tross for 88 milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2025-2036. Bergen har hatt en svak økning på 1,1 prosent i passeringer det siste året.
Hasle understreker behovet for upopulære tiltak for å unngå vekst. Gruppeleiar Chris Jørgen Knudsen Rødland (Høyre) ser ingen umiddelbar grunn til å øke takstene, da han mener midlene er tilstrekkelige og frykter MDGs politikk vil føre til økt trafikk utenfor bykjernen. Sjursæther fremhever at en bussbillett koster 46 kroner, mens en tilsvarende bilreise koster rundt 18 kroner i bompenger, en differanse hun mener er for stor.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!