
Folkeavstemning foreslås for å avgjøre nye bompengeprosjekter
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
En finansmann foreslår folkeavstemning for alle nye bompengeprosjekter for å bryte en trend med ulønnsomme veiinvesteringer i Norge. Dette kommer som svar på en betydelig økning i bompengeinntekter og en nasjonal transportplan med prosjekter som samlet har en negativ netto nytte på 82 milliarder kroner.
Norge opplever en utfordring med infrastrukturprosjekter der velgerne krever veier, men vegrer seg for å betale, en situasjon finansmann Eirik Furuseth diskuterte med fransk fjernsyn. Han peker på at tilgangen til Oljefondet på 20. 000 milliarder kroner gjør at politikere sjelden sier nei til kostbare prosjekter som Stad skipstunnel eller Nord-Norge-banen, selv om de er samfunnsøkonomisk ulønnsomme.
Bompengene har økt med rundt 40 prosent, fra 10 milliarder til 14 milliarder kroner, på fire år under finansministrene Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jens Stoltenberg (Ap). I samme periode har bompengeselskapenes gjeld økt med nesten 10 milliarder kroner. En regjeringsoversikt viser at nesten ingen nye veiprosjekter er samfunnsøkonomisk lønnsomme, med en samlet negativ netto nytte på 82 milliarder kroner for 48 prosjekter til 285 milliarder kroner.
For å bryte denne sirkelen foreslås det at alle nye bompengeprosjekter avgjøres med lokale folkeavstemninger. Dette vil gi en reell test av veiens verdi for befolkningen, og i tilfeller der veien er samfunnskritisk, bør staten dekke regningen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!