Samferdselsdepartementet har besluttet å begrense konkurranseutsettingen av deler av Avinors drifts- og beredskapstjenester, en avgjørelse som møter sterk motstand fra Høyre og NHO Luftfart. Kritikerne frykter at dette vedtaket, kombinert med foreslåtte avgiftsøkninger til flyselskapene på 872 millioner kroner i 2026, vil føre til økte kostnader for reisende og true lønnsomheten for ruter, spesielt på mindre flyplasser.
Høyre-politiker Trond Helleland hevder regjeringen fratar Avinor-styret muligheten til effektiv drift og mener LO har en finger med i spillet. Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap) forsvarer vedtaket med at regjeringen forventer effektiv drift uten å presse ned lønninger.
Avinor selv uttrykte bekymring over vedtaket, men konsernsjef Abraham Foss understreker at selskapet er vant til å operere under politisk bestemte rammevilkår. Foss avviser også at avgiftsøkningene er så dramatiske som NHO Luftfart hevder, og forklarer at de inkluderer etterbetalinger og er nødvendige for å gjenopprette økonomisk balanse etter Covid-19 og tapte inntekter fra kutt i Tax Free-kvoter, som utgjorde 25 prosent av selskapets inntekter.