Avinor, som drifter 43 norske flyplasser, foreslår å øke flyplassavgiftene med opptil 50 prosent for 2025 og 2026, noe som kan utgjøre 2,8 milliarder kroner for flyselskapene. Konserndirektør Abraham Foss forklarer at Avinor har reduserte inntekter grunnet færre reisende, nye oppgaver og reduserte taxfreekvoter, og har allerede kuttet kostnader betydelig. Flyselskapene, representert ved NHO Luftfart og Widerøe, frykter at en slik avgiftsøkning vil ramme de reisende gjennom høyere billettpriser og et dårligere rutetilbud, spesielt for marginalt lønnsomme ruter.
De peker på at de samlede avgiftene i Norge allerede er 30 prosent høyere enn i Sverige. Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum og NHO Nordland støtter bransjens bekymringer, og understreker Norges avhengighet av flytilbudet.
Avinor presiserer at deler av den foreslåtte økningen er etterbetalinger for tidligere år, og at staten kompenserte 600 millioner kroner i 2025 ved å kutte flypassasjeravgiften. Samferdselsdepartementet vurderer nå saken, og statssekretær Cecilie Knibe Kroglund fremhever behovet for et spleiselag der alle parter bidrar til å opprettholde et godt rutetilbud.