
Godstognæringen på Bergensbanen sliter: Ett selskap konkurs
13 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
13 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Norsk godstognæring står overfor en alvorlig infrastrukturkrise, hvor Bergensbanen er spesielt hardt rammet med alle selskaper i minus og ett konkurs. Lokførere tar med krisepakker på jobb, mens politikerne strides om løsninger for å redde den miljøvennlige transportformen.
Den norske godstognæringen opplever en dyp krise, spesielt på Bergensbanen, hvor samtlige selskaper går med underskudd, og BLS Rail AS slo seg konkurs 28. juli. Lokfører Kristine Shay Dufey forteller om hyppige stans og måtte ta med sovepose og mat på jobb, en situasjon hun mener forverret seg etter Solberg-regjeringens jernbanereform i 2017. Norsk Lokomotivførerforbund advarer om at dårlige rammevilkår og en pågående infrastrukturkrise truer hele bransjen, da godstogselskaper mister inntekter når tog stopper, men beholder majoriteten av kostnadene.
Daglig leder Henning Aandal i OnRail påpeker at tapene kan overstige 100. 000 kroner per tog, langt mer enn Bane Nors kompensasjon på inntil 8. 400 kroner per innstilte avgang ved kort varsel.
Bane Nor erkjenner at de fleste strekninger er overbelastet med 15 prosent flere persontog de siste to årene, noe som forverrer punktligheten og vedlikeholdsetterslepet. Politikere er enige om behovet for mer vedlikehold og godstransport på bane, men uenige om driftsmodellen; SV ønsker offentlig eierskap, mens Høyre vil ha mer konkurranse. Samferdselsdepartementet, representert ved statssekretær Abel Cecilie Knibe Kroglund, lover bedring gjennom Nasjonal transportplan 2025–2036, som prioriterer drift og vedlikehold over nye prosjekter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!