Jernbaneekspert Jon Hamre kritiserer sterkt regjeringens plan om å bygge dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad, og kaller prosjektet «galskap» på grunn av omfattende kvikkleireforekomster langs traseen. Planen, som er en del av Nasjonal Transportplan (NTP) siden 2013, mangler fortsatt finansiering og politisk flertall, med Høyre, Venstre, Frp og MDG som motstandere. Hamre peker på at prosjektet, budsjettert til 23 milliarder kroner for 16 kilometer, vil koste 1,4 milliarder per kilometer, og sammenligner det med forsinkelsene og kostnadsoverskridelsene på Moss-banen, også forårsaket av kvikkleire.
Han mener stasjonen i Fredrikstad er planlagt i et dypt kvikkleirebasseng uten en løsning fra Bane NOR. Samferdselsdepartementet, representert ved statssekretær Cecilie Knibe Kroglund, forsvarer planene med at stasjonene skal ligge i byene for tilgjengelighet og fortetting. Bane NORs prosjektdirektør Martin Hove bekrefter behov for tiltak i Fredrikstad og at kvikkleire er hensyntatt i estimatene, men avviser billigere alternativer.
Hamre kritiserer også mangelen på en plan for videre utbygging fra Fredrikstad til Sarpsborg, og foreslår en alternativ «Europabane» gjennom midtre Østfold på fjellgrunn, som han hevder kan bygges til en tidel av prisen og gi bedre fremtidig konkurranseevne for høyhastighetstog. Han avslutter med å kritisere jernbanepolitikken for å være styrt av byråkrater uten tilstrekkelig kompetanse.