Norske fylkesveger i elendig stand: Forfallet krever 108 milliarder
22 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
22 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Nye beregninger viser at norske fylkesveger er i dårligere stand enn noensinne, med et vedlikeholdsetterslep som krever 108 milliarder kroner. En stengt fylkesvei 33 i Akershus illustrerer de alvorlige konsekvensene for pendlere og lokalsamfunn, og understreker det presserende behovet for økte bevilgninger.
Nye utregninger for NAF indikerer at vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveger vil øke fra 108 milliarder kroner til 131 milliarder over ti år uten økte bevilgninger. Aase Fosshaug fra Feiring i Eidsvoll opplever daglig de dårlige forholdene på fylkesveg 33, som nylig ble stengt ved Byrud mellom Feiring og Minnesund etter et steinsprang og bevegelse i en fjellknaus. Byggeleder Halvard Nyland i Akershus fylkeskommune håper på snarlig gjenåpning, men stengingen har forlenget Fosshaugs reisevei til jobb med en time, noe som påvirker hennes turnusarbeid og søvn. Pressesjef Ingunn Handagard i NAF beskriver beløpet som enormt og understreker at fylkene ikke klarer å ta igjen etterslepet, som ikke inkluderer ytterligere 60 milliarder for rassikring av høy- og middels faregrad.
Samferdselsdepartementet har bevilget 480 millioner, pluss 250 millioner i revidert budsjett, men NAF krever minst to milliarder mer årlig. Opplysningsrådet for vegtrafikken (OFV) rapporterer at 39 prosent av fylkesvegene har dårlig dekke, verst i Nordland, Vestland og Buskerud, og har en kåring for Norges verste fylkesveg. Lokale initiativ i Feiring har etablert båtsamband over Mjøsa, men innbyggerne, inkludert Fosshaug, krever en tunnel for fv. 33.
Fylkesråd Håkon Snortheim (H) i Akershus forstår frustrasjonen, men sier fylket mangler midler til tunnelprosjektet på rundt én milliard kroner, delvis på grunn av alunskifer. Han påpeker at Akershus får kun 2,14 prosent av fylkesveimidlene til tross for mest trafikk. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) minner om fylkeskommunenes ansvar for å prioritere eget vegnett.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!