
Mann overlevde steinras: Sikringstiltak utsatt i 23 år
Dagfinn Andreassen overlevde et dramatisk steinras på E10 i Lofoten, en hendelse som avdekker at anbefalte sikkerhetstiltak fra 23 år tilbake aldri ble gjennomført. Dette reiser spørsmål om prioriteringer og sikkerheten på rasutsatte veistrekninger i Norge.
Kort oppsummert
- Dagfinn Andreassen overlevde et steinras på E10 i Lofoten i april, hvor bilen hans ble truffet av en stor stein.
Dagfinn Andreassen (70) overlevde et dramatisk steinras på E10 i Lofoten i april, hvor bilen hans ble truffet av en stor stein. Hendelsen skjedde i Danskesvingen ved Henningsvær, et område som har vært kjent for rasfare i lang tid.
Allerede i 2002 anbefalte en ingeniørgeolog sikringstiltak som omlegging av veien og etablering av fangvoll, men kun et skredfare-skilt ble satt opp. Statens vegvesen forklarer at de langsiktige anbefalingene ikke ble prioritert på grunn av få og små nedfall etter 2002.
Nå er imidlertid nye sikringstiltak på trappene, inkludert en 1,6 meter høy betongblokk som fangmur og daglige inspeksjoner. Vegvesenet anser likevel en tunnel gjennom Lyngværfjellet som den beste permanente løsningen.
Dagfinn Andreassen
Vidar Thom Benjaminsen
Odd-Roger Warberg
Statens vegvesen
NRK
Vågan kommune
Lofoten
Vågan kommune
Henningsvær
Danskesvingen
Norge