
Intercity-prosjektet: Krever gransking etter 90 milliarder i kostnadsøkning
3 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
Intercity-prosjektet, som skulle koste 60 milliarder, har nå en anslått prislapp på 141-153 milliarder kroner, noe som får tankesmien Initiativ Vest til å kreve en gransking. Den massive kostnadsøkningen og alvorlige kvikkleireproblemer i Moss reiser spørsmål om prosjektets styring og samfunnsnytte, og om Stortinget eller Riksrevisjonen må gripe inn.
Intercity-prosjektet, som daværende statsminister Jens Stoltenberg i 2013 anslo til 60 milliarder kroner med ferdigstillelse i 2024, har nå en anslått totalpris på 141-153 milliarder kroner. Etter elleve år er 91 milliarder brukt, og ytterligere 50 milliarder gjenstår for å fullføre det indre Intercity-triangelet til Hamar, Tønsberg og Fredrikstad, ifølge samferdselsminister Jon Ivar Nygård. Fagsjef Kjetil Gillesvik i Initiativ Vest mener prosjektet er «helt ute av styring økonomisk» og anslår den totale kostnaden til 153 milliarder kroner.
Han krever at Riksrevisjonen eller Stortinget gransker hvorfor prosjektet ble så mye dyrere og om man burde ha trukket i nødbremsen tidligere, spesielt med tanke på at tidligere evalueringer har vist elendig økonomisk samfunnsnytte, som for Farriseidet-Porsgrunn-strekningen. I tillegg til kostnadene er det alvorlige kvikkleireproblemer i Moss, hvor boligblokker må rives og grunnforholdene rundt den planlagte togstasjonen er problematiske.
Jan Hugo Holten fra Norges Miljøvernforbund advarer mot katastrofale følger og kritiserer Bane Nor og myndighetene for å ikke ta advarslene på alvor. Riksrevisjonen har per i dag ingen plan om å granske Intercity som helhet, men har i en rapport fra 2024 kritisert Bane Nors manglende kostnadskontroll og virksomhetsstyringssystemer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!