
Bane NOR kritiseres for lobbykampanje om Oslo S-utbygging
3 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Tidligere kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) krever at samferdselsministeren kaller inn Bane NOR-sjefen etter en omstridt «opplysningskampanje» for nytt Oslo S. Kampanjen, som kostet rundt én million kroner og promoterte et høyhus, har også møtt sterk kritikk fra byrådsleder Eirik Lae Solberg for misbruk av offentlige ressurser.
Sigbjørn Gjelsvik (Sp) reagerer kraftig på Bane NORs nylige «opplysningskampanje» for utbygging ved Oslo S, og ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om å kalle inn konstituert konsernsjef Jon-Erik Lunøe for en «voksenopplæring». VG meldte at kampanjen, som inkluderte annonser, filmer og reklameboards, fokuserte på planer om et nytt Oslo S med høyhus midt i valgkampen. Bane NOR bekreftet senere at kampanjen kostet omtrent én million kroner, hvorav over halvparten gikk til annonsering. Gjelsvik mener det er en interessekonflikt med Bane NOR Eiendom, en kommersiell eiendomsaktør, og at det ikke er Bane NORs oppgave å drive lobbyvirksomhet.
Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) beskrev kampanjen som et «grovt misbruk av offentlige ressurser». Kampanjen er nå stanset. Planene om et høyhus ved Oslo S har vært kontroversielle, og Plan- og bygningsetaten (PBE) har nektet å behandle forslagene da de bryter med kommuneplanen.
Gjelsvik hevder kampanjen undergraver tilliten til offentlige aktører og at Bane NOR bør fokusere på sin kjerneoppgave: å drifte jernbanen. Lunøe forsvarer kampanjen med at hans jobb er å forbedre togtilbudet og at inntekter fra et høyhus kan finansiere oppgraderingen av Oslo S uten å belaste statsbudsjettet. Han hevder ingen penger fra Bane NOR eller statsbudsjettet gikk til kampanjen, og at intensjonen var å få debatten ut til innbyggere og politikere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!