
MDG vil stanse dobbeltspor til Fredrikstad: 50 milliarder dyrere
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
MDG-leder Arild Hermstad krever stans i utbyggingen av dobbeltsporet til Fredrikstad, et prosjekt som nå er anslått å bli minst 50 milliarder kroner dyrere enn opprinnelig beregnet. Dette prestisjeprosjektet, som Samferdselsminister Jon Ivar Nygård inkluderte i Nasjonal Transportplan, møter sterk kritikk for uforsvarlig risiko knyttet til kvikkleire og budsjettoverskridelser.
MDG-leder Arild Hermstad varsler at partiet vil stanse utbyggingen av dobbeltsporet til Fredrikstad, et prosjekt som nå er anslått å bli minst 50 milliarder kroner dyrere enn opprinnelig beregnet i 2013. Samferdselsminister Jon Ivar Nygård inkluderte likevel prosjektet i den nye Nasjonal Transportplanen for 2024. Store kvikkleireproblemer i Moss, som har ført til rivning av boligblokker og tvangsflytting, samt lignende utfordringer langs traseen mot Fredrikstad, gjør prosjektet "ekstremt kritisk" ifølge Hermstad.
Han mener det er uforsvarlig å ignorere risikoen og krever en ny vurdering, spesielt for strekningen videre fra Moss. Bane Nor, representert ved prosjektdirektør Martin Hove, forsvarer utbyggingen.
De hevder at ingen billigere alternativer er funnet for strekningen Haug-Seut, og at den valgte strategien gir best samfunnsøkonomisk nytte. Hove bekrefter at kvikkleireforekomster er tatt hensyn til i kostnadsanslagene og vil være et fokusområde i videre planlegging, med optimalisering for å legge mest mulig på fjell.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!