
Ferjeulykke i Moskenes avdekker Lofotens infrastrukturproblemer
3 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
3 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Ferja «MF Landegode» krasjet i kaia på Moskenes torsdag kveld, noe som skadet ferjekaia og førte til en midlertidig rute Bodø-Svolvær. Ordførere i Lofoten mener ulykken er et symptom på mange års neglisjering av regionens skjøre infrastruktur.
Torsdag kveld kolliderte ferja «MF Landegode» med kaia i Moskenes, Lofoten, med 232 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer om bord. Ingen ble skadd, men kaia fikk betydelige skader. Statens vegvesen etablerte en midlertidig ferjerute mellom Bodø og Svolvær fra fredag kveld. Ordfører Hanna Sverdrup (H) i Moskenes og Vidar Thom Benjaminsen (H) i Vågan kommune hevder ulykken understreker en generelt skjør infrastruktur i Lofoten, preget av langvarig neglisjering.
De peker på pågående vedlikeholdsarbeid på Nappstraumtunnelen og Knutstad bru på E10 som eksempler på samtidige utfordringer. Ferjeulykken skaper kritiske problemer for varetransport, spesielt med tanke på utfordringer på Nordlandsbanen. Ordførerne etterlyser også raskere gjennomføring av planene for å forbedre E10-standarden.
Med over en million årlige turister opplever Moskenes, med snaut tusen innbyggere, store trafikkproblemer og farlige situasjoner på E10 grunnet manglende midtstripe og bratte stup. Reduserte flyavganger og færre hurtigbåter forverrer situasjonen for både lokalbefolkning og turistnæring, noe Benjaminsen kaller en potensiell katastrofe. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet uttrykker forståelse og bekrefter at E10-prosjektet Nappstraumen til Å er prioritert i Nasjonal Transportplan, med oppstart i første periode, for å forbedre trafikksikkerhet og sikre veien mot skred.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!