Kunder foretrekker lokale kafeer, men kjedene vokser fortsatt
Stadig flere forbrukere velger bort store kaffekjeder til fordel for lokale kafeer, drevet av et ønske om en mer personlig opplevelse og bevissthet rundt hvor pengene deres går. Samtidig viser omsetningstallene fra giganter som Starbucks en jevn vekst, noe som utfordrer bildet av at storkjedenes storhetstid er over.
Kort oppsummert
- Forbrukere oppgir at de velger lokale kafeer for å få en mer personlig opplevelse, støtte lokalt næringsliv og på grunn av politiske boikotter.
En økende trend viser at mange forbrukere foretrekker lokale kafeer fremfor store kjeder som Starbucks, begrunnet med et ønske om en mer personlig og sjarmerende opplevelse, samt bevissthet rundt hvor de legger igjen penger. Sosiologiprofessor Aksel Tjora mener begeistringen for storkjeder er forbi, og peker på at kunder verdsetter relasjonen til lokale eiere.
Gründer Warunee Bolstad fremhever at sosiale medier har gjort det enklere for små, lokale konsepter å nå ut. Til tross for denne trenden, viser tall fra kjedene et annet bilde.
Starbucks rapporterer en årlig omsetningsvekst på rundt 20 prosent siden 2020, og den norske kjeden Kaffebrenneriet har hatt en positiv utvikling i 30 år, noe som indikerer at store kjeder fortsatt har en sterk posisjon i markedet.
Aksel Tjora
Rachel Miancho
Julianne Haugen
Warunee Bolstad
Sofie Oraug-Rygh
Marit Toverud
Starbucks
Evita kaffebar
Namfonfoods
NTNU
Espresso House
McDonalds
Kaffebrenneriet
Oslo
Grønland
Trondheim
Norge
Kongo
Palestina