Nyhetssaker
Dagbladet nyheter: Kaffepriser i Oslo: Store forskjeller mellom kjedene
Artikkel

Kaffepriser i Oslo: Store forskjeller mellom kjedene

DinSide har gjennomført en pristest av kaffe hos fem store kjeder i Oslo, som avdekker betydelige prisforskjeller. Forbrukere og eksperter reagerer på prisnivået, mens kaffebarene forsvarer sine strategier.

8 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • DinSide har testet kaffepriser hos fem store kjeder i Oslo og funnet betydelige forskjeller.

Sammendrag

DinSide har utført en pristest blant fem av Oslos største kaffekjeder – Espresso House, Kaffebrenneriet, Starbucks, WB Samson og Baker Hansen – og funnet betydelige prisforskjeller. Baker Hansen kom best ut med en totalpris på 349 kroner for åtte populære produkter, mens WB Samson og Espresso House var dyrest med over 420 kroner.

Forbrukerøkonom Magne Gundersen påpeker at kaffebarene tar betalt det kundene er villige til å betale, og at folk bør være bevisste på at de ofte kan få kaffen billigere. Han nevner også at kunder ofte betaler full moms selv for takeaway.

Kjedene forsvarer prisene med fokus på kvalitet, bærekraft og enkelhet, samt kostnader for råvarer og drift.

Kontekst

Magne Gundersen

Sofie Oraug-Rygh

Magnus Hals

Synne Mesel

Anna Papadopoulou

Espresso House

Kaffebrenneriet

Starbucks

WB Samson

Baker Hansen

Oslo

Aker Brygge

Hellas

Ungarn

Danmark