
Kaffepriser i Oslo: Store forskjeller mellom kjedene
DinSide har gjennomført en pristest av kaffe hos fem store kjeder i Oslo, som avdekker betydelige prisforskjeller. Forbrukere og eksperter reagerer på prisnivået, mens kaffebarene forsvarer sine strategier.
8 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- DinSide har testet kaffepriser hos fem store kjeder i Oslo og funnet betydelige forskjeller.
Sammendrag
DinSide har utført en pristest blant fem av Oslos største kaffekjeder – Espresso House, Kaffebrenneriet, Starbucks, WB Samson og Baker Hansen – og funnet betydelige prisforskjeller. Baker Hansen kom best ut med en totalpris på 349 kroner for åtte populære produkter, mens WB Samson og Espresso House var dyrest med over 420 kroner.
Forbrukerøkonom Magne Gundersen påpeker at kaffebarene tar betalt det kundene er villige til å betale, og at folk bør være bevisste på at de ofte kan få kaffen billigere. Han nevner også at kunder ofte betaler full moms selv for takeaway.
Kjedene forsvarer prisene med fokus på kvalitet, bærekraft og enkelhet, samt kostnader for råvarer og drift.
Kontekst
Magne Gundersen
Sofie Oraug-Rygh
Magnus Hals
Synne Mesel
Anna Papadopoulou
Espresso House
Kaffebrenneriet
Starbucks
WB Samson
Baker Hansen
Oslo
Aker Brygge
Hellas
Ungarn
Danmark