Matpriser: Enkelte varer har økt 90 prosent på fire år
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norske matvarepriser har i snitt steget 33,5 prosent fra juli 2021 til juli i år, men enkelte basisvarer viser en langt mer dramatisk økning. Dette har ført til sterke reaksjoner fra priseksperter og påvirker forbrukernes kostholdsvaner betydelig.
Statistisk sentralbyrå (SSB) rapporterer en gjennomsnittlig prisøkning på 33,5 prosent for matvarer mellom juli 2021 og juli 2023. Nettstedet Enhver. no, som har overvåket priser i tolv år, bemerker at den siste tidens økning er den kraftigste de har registrert. Daglig leder Tom H.
Ystaas fremhever spesielt ytrefilet av storfe fra kjedenes egne merkevarer, som har steget hele 90 prosent på fire år, og Gilde kjøttpølse med over 80 prosent økning i samme periode. Friele frokost filterkaffe har blitt 40 prosent dyrere på ett år, og en pakke med 12 egg fra egne merkevarer har økt 60 prosent på fire år, hvorav nesten 35 prosent det siste året. Rune «Gjerrigknarken» Nikolaisen kaller prisøkningene «helt vilt» og mistenker at dagligvarekjedene tester hvor høyt prisene kan settes. Matvareforsker Ivar Pettersen fra Alo Analyse forklarer eggprisøkningen med eggmangel og andre faktorer, men er overrasket over pølseprisene.
En SIFO-undersøkelse viser at 37 prosent av nordmenn har endret kostholdet på grunn av prisene, og 34 prosent prioriterer billigst mulig mat. Matforsker Annechen Bahr Bugge fra SIFO ved Oslo Met uttrykker bekymring for at folk kutter ned på frukt og grønt. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 avviser påstander om økte marginer og skylder på økte innkjøpskostnader, råvarepriser og valutakurser. Rema 1000s kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes hevder deres marginer har vært uendret på 3-4 prosent i over 45 år, dokumentert av konkurransemyndighetene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!