Virke: Matmoms-kutt gagner forbrukere, Støre kritiseres
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Debatten om matmomsens effekt på forbrukerpriser pågår, hvor statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) tviler på at kutt vil nå kundene. Virkes analysesjef Runar Wiksnes mener derimot historiske studier viser at forbrukere vil dra nytte av en slik reduksjon.
En rekke partier, inkludert Frp, Senterpartiet, Venstre og MDG, foreslår å redusere eller fjerne matmomsen for å senke matvareprisene. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) uttrykker skepsis, og hevder at redusert matmoms ofte blir absorbert av dagligvarekjedene i stedet for å komme forbrukerne til gode. Virkes analysesjef Runar Wiksnes tilbakeviser dette, og viser til fire studier fra etter matmomsen ble halvert fra 24 til 12 prosent i 2001, før den senere ble justert til dagens 15 prosent.
Tre av disse studiene indikerer at nesten hele momsreduksjonen ble veltet over på kundene, noe som førte til lavere matpriser. Dette mønsteret er også observert ved endringer i sukkeravgiften mellom 2018 og 2021. Til tross for dette er Virke, som representerer dagligvareselskaper som Norgesgruppen, Coop og Bunnpris, skeptisk til et matmoms-kutt.
De argumenterer, i tråd med Finansdepartementet og Skatteutvalget, at mat er egnet for beskatning da behovet ikke endres med pris, og at en reduksjon primært vil gagne de rikeste som bruker mest på mat. Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) bekrefter at regjeringen baserer sin skepsis på 2019-utvalgets konklusjon om at forskningsresultatene spriker, og frykter at milliarder vil havne hos butikkeierne. Hun etterlyser også svar på hvorfor matvareprisene har økt så mye i utgangspunktet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!