
Fadderuka gir rekordomsetning: Butikker tømmes for varer
Studentenes fadderuke har ført til en markant økning i kundetrafikk og salg hos matbutikker over hele landet. Særlig i Bergen, Trondheim og Oslo tømmes hyllene for populære varer som alkohol, energidrikke og frossenpizza, noe som skaper utfordringer for butikkene.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Fadderuka har doblet kundetall og skapt rekordomsetning i matbutikker i studentbyer som Bergen, Trondheim og Oslo.
Sammendrag
Studentenes fadderuke har ført til en betydelig økning i salg og kundetrafikk hos matbutikker i flere norske studentbyer. I Bergen melder Karoline Skare Engelsen, kjøpmann ved Rema 1000 Nygårdsgaten, om en dobling i antall kunder fra 1000 til 2000 daglig, og beskriver uken som den beste i året. Butikken har solgt opp mot 8000 enheter alkohol, i tillegg til store mengder Red Bull, snus, PowerAde og frossenpizza.
Også Extra Håkonsgaten i Bergen har merket pågangen, med opptil 1200 kunder i timen og salg av rundt 14 000 enheter alkohol, til en verdi av 800 000 kroner, som forventes å bikke millionen. Butikksjef Sigbjørn Jacobsen Eide sammenligner situasjonen med 16. mai hver dag.
I Trondheim opplever Bunnpris Samfundet en omsetningsøkning på rundt 30 prosent for drikkevarer, og kjøpmann Andreas Grande beskriver fadderuka som «kaos». Tilsvarende rapporteres fra Kiwi Waldemar Thranes gate i Oslo, hvor assisterende butikksjef Jaouad Said bekrefter at fadderuka er en av butikkens mest hektiske uker, med stor etterspørsel etter øl, cider, snacks og ferdigmat. Butikkene sliter med å fylle på varer raskt nok, men studentene beskrives som hyggelige kunder.
Nøkkelentiteter
Karoline Skare Engelsen
Sigbjørn Jacobsen Eide
Andreas Grande
Jaouad Said
Rema 1000
Extra
Bunnpris
Kiwi
Universitetet i Bergen
Bergen
Oslo
Trondheim
Nygårdsgaten
Håkonsgaten