Reisebyrå kansellerte flyreise: Kunden fikk trøbbel med refusjon
En nordmann som bestilte flyreise via et reisebyrå, opplevde et fullstendig kaos da han fikk beskjed om kansellering som aldri skjedde. Kampen for å få tilbake pengene for den unødvendig kjøpte erstatningsbilletten ble lang og frustrerende, og krevde ekstern hjelp for å løse.
Kort oppsummert
- Christian Strømstad fikk e-post fra reisebyrået Flight Network om at flyreisen hans til Thailand var kansellert, men flyselskapene bekreftet senere at den aldri var avlyst.
Christian Strømstad bestilte en flyreise til Thailand via reisebyrået Flight Network. Kort tid før avreise mottok han en e-post fra byrået som hevdet at reisen var kansellert av flyselskapet, og han ble kun tilbudt refusjon. Basert på denne informasjonen kjøpte Strømstad nye billetter. Senere oppdaget han at den opprinnelige reisen fortsatt sto som aktiv, og flyselskapene SAS og Thai Airways bekreftet at reisen aldri var kansellert.
Flight Network avviste først Strømstads krav om refusjon. Etter å ha kontaktet Forbrukerrådet, klaget Strømstad til Transportklagenemnda, som ga ham medhold og anbefalte Flight Network å refundere 10. 527,41 NOK. Til tross for nemndas vedtak, uteble refusjonen.
Først etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Flight Networks eier, Etraveli Group, ble saken løst. Etraveli Group beklaget, forklarte at en rutetabellendring gjorde transfertiden for kort, men innrømmet en intern feil i kommunikasjon og refusjonsprosess. De lovet å forskuddsbetale refusjonen til Strømstad.
Christian Strømstad
Thomas Iversen
Flight Network
SAS
Thai Airways
TV 2 hjelper deg
PayPal
Forbrukerrådet
Norsk Reiselivsforum
Transportklagenemnda
Etraveli Group
Thailand
Trondheim
Oslo
Bangkok
København