Forbrukerrådet informerer om rettigheter ved snøtrøbbel i trafikken. Reisende har krav på informasjon, refusjon og bistand fra transportselskapene.
Ved innstilt fly kan man velge mellom full refusjon eller ombooking. Flyselskapene skal også tilby alternativ transport om nødvendig.
Ved forsinket eller innstilt tog har passasjerer rett til refusjon eller prisavslag, samt alternativ transport eller refusjon av billett. Forbrukerrådet har utviklet en Togrettighetskalkulator for å bistå passasjerer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen omhandler rettigheter for arbeidstakere og reisende i forbindelse med snøkaos. Arbeidstakere må møte på jobb, men kan unngå lønnstrekk ved å avtale løsninger med arbeidsgiver. Flypassasjerer har rett til refusjon eller ombooking ved kanselleringer og forsinkelser. Togreisende har lignende rettigheter, men unntak gjelder ved ekstraordinære omstendigheter. Kollektivreisende kan få refundert alternativ transport ved forsinkelser over 20 minutter. Det understrekes at vanlig snøfall ikke fritar transportselskaper fra ansvar.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
1 måned siden
Flyselskaper bruker ofte lang tid på å utbetale kompensasjon til passasjerer ved forsinkelser, kanselleringer eller problemer med bagasje. Forbrukerrådet arbeider for at flyselskaper automatisk skal refundere passasjerer ved kansellering eller vesentlig endring, slik det praktiseres i USA. Høyre har foreslått en lignende ordning for jernbanepassasjerer i Norge. Forbrukerrådet mener flyselskapene allerede har den nødvendige informasjonen for å automatisere refusjon og kompensasjon. Mange reisende er ikke klar over sine rettigheter eller hvordan de skal gå frem for å kreve dem. Teknologisk utvikling muliggjør automatiske ordninger, noe Forbrukerrådet mener bør vurderes.
3 måneder siden
Snøfallet har ført til store forstyrrelser i kollektivtrafikken på Østlandet. Bane Nor har redusert togtrafikken, og flere avganger er innstilt. Reisende opplever forsinkelser og frustrasjon. Ruter har også innstilt flere busslinjer i Oslo. Værmeldingene tilsier at det vil snø mer, og kollektivselskapene oppfordrer reisende til å vurdere om reise er nødvendig og beregne god tid. Bymiljøetaten prioriterer brøyting av veier med kollektivtrafikk for å lette situasjonen.
3 måneder siden
Kollektivtrafikken på Sør- og Østlandet forbereder seg på store forstyrrelser grunnet forventet snøfall. Vy reduserer antall togavganger betydelig, mens Flytoget halverer sine avganger, men setter inn ekstra vogner. Go Ahead planlegger å kjøre som normalt, men gir kundene mulighet til å endre billetter. Ruter forventer forsinkelser og oppfordrer folk til å vurdere om reise er nødvendig. I tillegg er all togtrafikk mellom Oslo og Gøteborg innstilt til tirsdag formiddag. Selskapene oppfordrer reisende til å holde seg oppdatert via deres apper og nettsider.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til store problemer i kollektivtrafikken i Oslo og på Østlandet. Mange busslinjer ble innstilt, men noen er nå gjenåpnet. T-banen har forsinkelser, og linje 1 er innstilt. På Oslo Lufthavn er det store forsinkelser og noen kanselleringer. Bergensbanen er stengt på grunn av ras, og det er også forsinkelser og innstillinger på Sørlandsbanen. Ruter oppfordrer reisende til å sjekke appen for oppdatert informasjon og beregne god tid. Det er vanskelige kjøreforhold og glatte veier.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til betydelige forstyrrelser på Oslo lufthavn, med et 'tog' av brøytebiler som forsøker å holde rullebanene åpne. Flytrafikken er sterkt påvirket, med mange forsinkelser og innstillinger. En passasjer forteller om flere ombookinger og forsinkelser etter at en flygning fra Stavanger til Trondheim ble innstilt. Til tross for problemene, beskrives stemningen på flyplassen som relativt rolig. Avinor understreker at de jobber kontinuerlig med å håndtere snøen, men forventer følgeforsinkelser og anbefaler reisende å beregne ekstra tid.
6 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter dersom kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen understreker at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisene bør justeres ned når kvaliteten går ned. Problemer oppstår etter at Bane Nor stenger et verksted, noe som fører til at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, med stappfulle tog og innstilte avganger som følge. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som opplever et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at refusjonsordninger bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende å få kompensasjon og for å øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Sørlandsbanen opplevde store forsinkelser og manglende informasjon etter at et tog ble stående fast på grunn av rim på kjøreledningen. Passasjerene måtte vente i snøvær uten å få beskjed om hva som skjedde. Et forsøk på å hente passasjerene med et nytt tog ble også forsinket på grunn av et fastkjørt godstog. Go Ahead beklager hendelsen og lover å se på hvordan de kan forbedre informasjonsflyten. Alle passasjerer fikk refundert billettprisen.
4 måneder siden
Dårlig vær har ført til innstilte togavganger mellom Narvik og Kiruna, og mange reisende er strandet i Narvik. Det er ikke satt opp erstatningstransport som buss for tog. Reisende må selv ordne transport, men SJ dekker taxi opp til 2000 svenske kroner. Noen reisende har forsøkt å hjelpe andre med å finne transport. SJ opplyser at togene vil gå igjen så snart de får klarsignal fra Trafikverket, og at informasjon er tilgjengelig på svensk og engelsk.
3 måneder siden
Snøvær førte til redusert togtrafikk på Østlandet, noe som skapte frustrasjon blant pendlere. Ronny Aukrust, leder for Pendlerforeningen Indre Østfold, kritiserer Bane Nor for å innstille mange avganger før de vet omfanget av været, og mener det er krisemaksimering. Bane Nor begrunner tiltaket med at de vil unngå kaos som i fjor. Forbrukerrådet minner om at reisende har rettigheter ved forsinkelser og innstillinger, og at dagens snøfall neppe kvalifiserer som ekstremvær. De oppfordrer reisende til å planlegge med god margin og være klar over sine rettigheter.
3 måneder siden
Et kraftig snøvær har ført til betydelige problemer for transportsektoren i Sør-Norge. Det er utstedt oransje farevarsel for store snømengder, og både tog- og flytrafikk er rammet av forsinkelser og innstillinger. På Sørlandet har snøen lavet ned gjennom natten, og flere togavganger er innstilt. Også på Østlandet er togtrafikken redusert, og nettselskapet Elvia har økt beredskapen. I Bergen har snøen skapt problemer for både fly og bybane, mens SAS har kansellert flere flygninger fra Stavanger. Som følge av vanskelige kjøreforhold er alle videregående skoler i Vestfold stengt og går over til digital undervisning.
3 måneder siden
Togtrafikken på Østlandet er halvert tirsdag som følge av kraftig snøfall. Særlig lokaltogene er rammet, med innstillinger på flere linjer, inkludert L1 og L2. Vy har redusert antall tog for å opprettholde et stabilt tilbud. Snøværet påvirker også togtrafikken til Sverige, med innstillinger mellom Göteborg og Halden. Reisende oppfordres til å sjekke reiseplanene sine jevnlig. Bane Nor jobber kontinuerlig med brøyting for å holde toglinjene åpne, men det er betydelige forsinkelser og innstillinger.
6 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
3 måneder siden
Kraftig snøfall i Oslo har ført til store problemer i kollektivtrafikken tirsdag morgen. En rekke busslinjer er innstilt, mens T-banen, med unntak av linje 1, kjører som normalt. Ruter oppfordrer reisende til å bruke skinnegående transport der det er mulig, og beregne ekstra reisetid. Mange busslinjer er helt innstilt, mens andre er delvis innstilt med redusert kapasitet eller endret rute. Reisende anbefales å holde seg oppdatert via Ruters app eller nettside for siste informasjon om endringer.