Nyhetssaker
Forbrukerrådet vil ha automatisk refusjon fra flyselskaper ved forsinkelser og kanselleringer

Forbrukerrådet vil ha automatisk refusjon fra flyselskaper ved forsinkelser og kanselleringer

Dagbladet logo

Kort oppsummert

  • Flyselskaper venter med å utbetale kompensasjon til passasjerer ved forsinkelser og kanselleringer.

Flyselskaper bruker ofte lang tid på å utbetale kompensasjon til passasjerer ved forsinkelser, kanselleringer eller problemer med bagasje. Forbrukerrådet arbeider for at flyselskaper automatisk skal refundere passasjerer ved kansellering eller vesentlig endring, slik det praktiseres i USA.

Høyre har foreslått en lignende ordning for jernbanepassasjerer i Norge. Forbrukerrådet mener flyselskapene allerede har den nødvendige informasjonen for å automatisere refusjon og kompensasjon.

Mange reisende er ikke klar over sine rettigheter eller hvordan de skal gå frem for å kreve dem. Teknologisk utvikling muliggjør automatiske ordninger, noe Forbrukerrådet mener bør vurderes.