Nordmenn klager oftere på reiser, men færre vinner frem. Økningen er størst innen kollektivtransport, mens flyklager har gått ned.
Mange klager avvises grunnet manglende medlemskap i Reisegarantifondet eller feil klageorgan. Medholdsprosenten for flyklager har falt, og selv med medhold følger ikke alltid selskapene vedtaket, noe som kan kreve videre rettslige skritt.
Reisende må være realistiske i forventningene og reklamere tidlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
3 måneder siden
Artikkelen kritiserer nordmenns høye forventninger til offentlige tjenester og infrastruktur, og deres tendens til å klage over små problemer. Den hevder at nordmenn er blitt bortskjemte og ansvarsfraskrivende, og at det er et gap mellom forventninger og hva som er fysisk mulig å oppnå. Fylkesrådsleder Svein Øien Eggesvik stiller spørsmål ved de høye kravene som stilles til det offentlige. Artikkelen oppfordrer til å begrense klaging til reelle problemer og akseptere at uforutsette hendelser kan oppstå, samtidig som den anerkjenner at det finnes tilfeller der det er berettiget å klage.
17 dager siden
Nesten halvparten av klagene på parkeringsbøter fekk medhald i 2024, viser tal frå Parkeringsklagenemnda. Dette er ein auke frå 30 prosent året før. Totalt vart det skrive ut rundt 1 million parkeringsbøter i Noreg i fjor. Årsaka til auken i medhald skuldast skjerpa krav til parkeringsselskapa, som tredde i kraft i desember 2023. Regelverket vart presisert for å gi betre rettstryggleik for bilistar. Ei bot skal innehalde tydeleg informasjon om selskapet, feilen, registreringsnummer, klageadgang og frist. Parkeringsområdet må også vere registrert i parkeringsregisteret.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
2 måneder siden
Kollektivselskap i Noreg taper årleg millionar av kroner på grunn av manglande billettbetaling. I 2024 vart det registrert minst 43 millionar reiser utan gyldig billett i eit utval av landets fylke. Dette fører til tapte inntekter som kunne vore brukt til å forbetre tilbodet, auke talet på avgangar og utvide rutenettet. Selskap som Kolumbus i Rogaland og Skyss i Vestland anslår tapa til fleire titals millionar kroner. Kontrollørar avdekker dagleg passasjerar utan billett, og understrekar at dette går utover fellesskapet og fører til dårlegare tilbod for dei som betaler.
4 måneder siden
Nordmenn valfarter til varmere strøk i julen, med Gran Canaria som den mest populære destinasjonen. Charterreisene er nesten utsolgt, men det er fortsatt muligheter for pakkereiser med rutefly. Reiseselskapene oppfordrer reisende til å være hensynsfulle mot hverandre under flyturen, da forsinkelser og ubehagelige medpassasjerer er vanlige irritasjonsmomenter. Mange har bestilt juleferien tidlig, spesielt de som skal reise langt eller fra Nord-Norge. Reiseselskapene ser en trend der folk bestiller neste ferie rett etter hjemkomst, og anbefaler derfor tidlig bestilling for neste år.
2 måneder siden
Mange nordmenn opplever problemer med reiseforsikringen i ferien, særlig ved forverring av eksisterende sykdommer. Reiseforsikringen dekker hovedsakelig akutt sykdom, men ikke alltid forverring av kjente tilstander. Fremtind anbefaler å kontakte forsikringsselskapet for medisinsk vurdering, spesielt ved kroniske sykdommer. Eldre er overrepresentert i reisesykestatistikken, og forhold i flykabinen kan påvirke helsen. Det er viktig å informere forsikringsselskapet om helsetilstand før reisen for å unngå ubehagelige overraskelser og høye kostnader.
6 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter dersom kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen understreker at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisene bør justeres ned når kvaliteten går ned. Problemer oppstår etter at Bane Nor stenger et verksted, noe som fører til at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, med stappfulle tog og innstilte avganger som følge. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som opplever et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at refusjonsordninger bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende å få kompensasjon og for å øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
6 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
2 måneder siden
Antall nordmenn som reiser med fly øker, spesielt utenlands. Flyselskaper forventer bedre lønnsomhet i 2025, men begrenset kapasitet på grunn av leveringsproblemer og vedlikehold kan føre til dyrere billetter. IATA anslår en prisøkning på 12 prosent i Europa. Travelmarket spår derimot at økt kapasitet fra mindre selskaper kan tvinge flyselskapene til å senke prisene hvis etterspørselen ikke holder tritt, og forventer dermed stabile priser.
3 måneder siden
Norges Automobil-Forbund (Naf) krever en pendlergaranti for togpassasjerer, som gir automatisk refusjon basert på forsinkelser på den aktuelle strekningen. Naf mener dagens system, som krever manuell søknad for hver forsinkelse og ikke gjelder for korte strekninger, er utilstrekkelig. De foreslår at refusjonen skal beregnes ut fra differansen mellom målsatt og reell punktlighet på strekningen. Dette kommer etter at statistikk viser at kun 69,2 prosent av togene er i rute i rushtiden i Oslo, og at togpendlere er den minst fornøyde trafikantgruppen. Naf mener at togpendlere betaler full pris for et tilbud som ikke holder mål.
3 måneder siden
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) utbetalte i 2024 rekordhøye 1,3 milliarder kroner i erstatning, der en tredjedel gikk til pasienter som hadde opplevd feilbehandling hos tannlegen. Marianne Didriksen Skille er en av dem som har fått erstatning etter at en tannbro knakk kort tid etter innsetting. Hun mottok 100 000 kroner for å dekke kostnadene ved ny behandling. Antallet klager på tannbehandling har økt kraftig de siste årene, fra 597 i 2020 til 1095 i 2024. NPE-direktør Kristin Cordt-Hansen mener økningen kan skyldes økt bevissthet om erstatningsordningen, men også at enkelte tannleger har mange saker på grunn av feilbehandling. Dårlig journalføring hos tannleger fører til at flere pasienter får medhold i klagesaker.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.