
Studie viser: Lærerassistenter øker risiko for trygd
2 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
En ny studie publisert av Forskning.no avdekker at visse hjelpetiltak i skolen, spesielt bruk av lærerassistenter, kan ha uventede negative konsekvenser for elever. Forskningen viser en betydelig økt risiko for at elever som mottok slik støtte ender opp som trygdet i voksen alder.
En ny studie, publisert av Forskning. no, har fulgt 300 skoleelever med særskilte behov over 20 år, fra videregående skole på 90-tallet til de var i midten av 30-årene.
Resultatene viser at mens spesialklasser ikke hadde effekt, hadde lærerassistenter en markant negativ virkning. Gutter med lærerassistent hadde 7,6 ganger høyere risiko for å bli trygdet som voksne, og jenter 3,5 ganger høyere risiko.
Professor Finn Ove Båtevik ved Høgskulen i Volda, som ledet studien, er overrasket og peker på mulige årsaker som mindre kontakt med kvalifiserte lærere og stigmatisering. Professor Astrid Marie Jorde Sandsør ved Universitetet i Oslo understreker at Norge bruker mye penger på tiltak uten å kjenne effekten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!