
Nettavisen
Studie viser: Lærerassistenter øker risiko for trygd
En ny studie publisert av Forskning.no avdekker at visse hjelpetiltak i skolen, spesielt bruk av lærerassistenter, kan ha uventede negative konsekvenser for elever. Forskningen viser en betydelig økt risiko for at elever som mottok slik støtte ender opp som trygdet i voksen alder.
4 dager siden
2 min lesetid
Kort oppsummert
- En 20-årig studie av 300 elever viser at lærerassistenter øker risikoen for at elever blir trygdet som voksne.
En ny studie, publisert av Forskning. no, har fulgt 300 skoleelever med særskilte behov over 20 år, fra videregående skole på 90-tallet til de var i midten av 30-årene.
Resultatene viser at mens spesialklasser ikke hadde effekt, hadde lærerassistenter en markant negativ virkning. Gutter med lærerassistent hadde 7,6 ganger høyere risiko for å bli trygdet som voksne, og jenter 3,5 ganger høyere risiko.
Professor Finn Ove Båtevik ved Høgskulen i Volda, som ledet studien, er overrasket og peker på mulige årsaker som mindre kontakt med kvalifiserte lærere og stigmatisering. Professor Astrid Marie Jorde Sandsør ved Universitetet i Oslo understreker at Norge bruker mye penger på tiltak uten å kjenne effekten.
Finn Ove Båtevik
Astrid Marie Jorde Sandsør
Forskning.no
Høgskulen i Volda
Create – Senter for forskning på likhet i utdanning
Institutt for spesialpedagogikk
Universitetet i Oslo
Norge
Volda
Oslo