
Elevrettigheter utfordrer ansattes arbeidsmiljø: Vold og kutt preger skolen
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Norske skoler opplever en økning i vold og trusler, samtidig som flere elever får diagnoser som ADHD og autisme, ifølge Folkehelseinstituttet. Dette skaper en betydelig spenning mellom elevenes rettigheter og de ansattes krav til et forsvarlig arbeidsmiljø, forsterket av budsjettkutt.
Norske skoler står overfor en økende utfordring der elevenes rettigheter kolliderer med de ansattes arbeidsmiljø. En rapport fra Folkehelseinstituttet viser en markant økning i diagnoser som ADHD og autisme blant barn og unge det siste tiåret. Samtidig rapporteres det om en urovekkende økning i vold og trusler, som registreres via avvikssystemet EQS i Oslo-skolen. Ansatte opplever daglig slag, spark, lugging, biting, kloring og grove verbale krenkelser, spesielt fra yngre elever.
Selv om lovverket nylig tillater mer fysisk inngripen, løser dette ikke det underliggende problemet, da det kun er akutt håndtering. Mange barn som burde vært i spesialskoler, forblir i ordinære klasser på grunn av kapasitetsmangel. Dette fører til at ansatte i førstelinjen må håndtere utfordrende situasjoner, noe som resulterer i sykefravær og frykt for å gå på jobb. Arbeidsmiljøloven garanterer et forsvarlig arbeidsmiljø, men dette står i direkte konflikt med opplæringslovens krav om tilpasset opplæring og et inkluderende skolemiljø for elevene.
Situasjonen forverres av store budsjettkutt; 94 av 156 grunnskoler i Oslo gikk i minus i fjor, og hundrevis av millioner skal spares. Disse kuttene rammer spesielt støttefunksjoner som miljøarbeidere, sosiallærere og assistenter, som er avgjørende for forebygging og støtte til sårbare barn. Artikkelen understreker behovet for å erkjenne denne strukturelle utfordringen og krever flere spesialskoleplasser, økte ressurser og et balansert lovverk for å sikre både elevers og ansattes velferd.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!