Barneskoler i Fredrikstad har satt opp egne innhegninger for barn med utfordringer, et tiltak som har skapt debatt. Spesialpedagogisk forsker Helene Wego kritiserer innhegningene og beskriver dem som et "fengsel" som ekskluderer barna og skader deres selvbilde. Hun mener man må finne årsaken til utageringen og minimere triggere, fremfor å bygge gjerder.
Fredrikstad kommune begrunner innhegningene med mangel på plasser i avdelinger for tilrettelagt opplæring og foreldrenes rett til nærskoleprinsippet. Kommunen ønsker å gi barna mulighet til fri lek, ifølge kommunalsjef Ingrid Blindheim. Utdanningsdirektoratet (UDIR) har registrert en økning i barn med individuell tilrettelagt opplæring, og Kunnskapsdepartementet understreker at kommunene har ansvar for å finne gode løsninger innenfor gjeldende regelverk.
Psykolog May-Helene Høye, som selv har et barn med autisme, mener derimot at inngjerdinger ikke er utelukkende negativt og kan gi frihet, spesielt i større avdelinger. Hun advarer mot å svartmale slike sikkerhetstiltak, men påpeker at det er trist at Fredrikstad mangler plasser for tilpasset opplæring. Wego skiller mellom innhegninger for en større avdeling og de som settes opp for et fåtall elever i ordinære skoler.