Lærere tilrettelegger ofte for engstelige elever ved å la dem unngå situasjoner som fremføringer eller gym, til tross for at forskning viser dette kan forverre angsten. Hilde Grimm, rektor ved Havlimyra ungdomsskole i Kristiansand, bekrefter at skoler har bommet, men nå jobber bevisst med å endre praksis. Forskning fra ABUP ved Sørlandet sykehus, ledet av psykolog Thomas B. Bertelsen, understreker at gradvis eksponering med støtte er det beste tiltaket.
En studie med 243 lærere i Kristiansand viste at 71 prosent ofte brukte unngåelsesmetoder, noe som overrasket forskerne. Havlimyra ungdomsskole har gått fra å la elever slippe fremføringer til å lage opptrappingsplaner, for eksempel ved å starte med fremføring i mindre grupper. Skolen opplever at foreldre lytter når de forklarer den forskningsbaserte tilnærmingen. Kristiansand har i flere år tilbudt mestringskurset Mini-Risk, hvor elever gradvis øver på å tørre mer.
Rundt 300 skolebarn har deltatt siden 2021. Sosiallærer Kjersti Forus ved Havlimyra fikk en «a-ha»-opplevelse gjennom kurset og bruker nå verktøy for å hjelpe ungdommene trygt. Prosjektleder Åshild Tellefsen Håland ved ABUP leder nå utvidelsen av Mini-Risk til ti nye kommuner i Agder, med mål om å øke kompetansen og endre tilretteleggingskulturen.