
Vold i skolen øker: Barnas utagering og systemets utfordringer
Vold og utagering i norske skoler er et økende problem, spesielt blant de yngste elevene, noe som skaper bekymring for både foreldre og lærere. Artikkelen belyser de bakenforliggende årsakene til barnas atferd og diskuterer systemiske utfordringer og mulige løsninger for å hjelpe de mest sårbare.
1 måned siden siste oppdatering
8 min lesetid
Kort oppsummert
- Vold og utagering i norske skoler øker, spesielt blant elever fra 1. til 4. trinn, hvor 7 av 10 lærere har opplevd trakassering, trusler eller vold.
Sammendrag
Vold og utagering i norske skoler er et stadig mer presserende problem, spesielt blant de yngste elevene, ifølge nye tall. En mor, «Maria», forteller om sin sønn «Samuel» som endrer adferd på skolen, utagerer med vold og stygge ord, og mangler venner.
Lærere rapporterer om økt utsatthet for vold og trusler, og spesialister som Edvin M. Eriksen og Zemir Popovac peker på bakenforliggende årsaker som manglende språk, følelser av avmakt, og faglige vansker.
Artikkelen kritiserer mangelen på tidlig intervensjon og systemets evne til å fange opp barn som Samuel. Diskusjonen omfatter også læreres usikkerhet etter tidligere lovendringer og forslag om strengere tiltak, samt behovet for mer ressurser og alternative læringsarenaer for å hjelpe disse barna.
Nøkkelentiteter
Maria
Samuel
Edvin M. Eriksen
Zemir Popovac
Geir Røsvoll
Response analyse
Utdanningsforbundet
Fremskrittspartiet
Statsforvalteren