Artikkelen kritiserer sterkt forslaget om permanent nivådeling i skolen, fremmet av blant annet Frp og Høyre, og hevder det ikke er en ny løsning. Basert på pedagogisk forskning, spesielt fra professor John Hatties standardverk «Visible Learning», konkluderes det med at fast nivådeling ikke gir målbar læringsgevinst for flinke eller middels elever. Derimot er effekten klart negativ for de faglig svake elevene.
Pedagogikkprofessor Terje Ogden understreker at nivådeling ofte fører til mindre positive vennestrukturer og resignerte elever uten lederskap i de svake klassene. Dette skaper et lite støttende læringsmiljø og kan virke stigmatiserende, noe som hemmer motivasjon og positiv gruppedynamikk.
I sammenholdte klasser bidrar ressurssterke elever, som ofte er sosiale ledere, til et positivt læringsmiljø og fungerer som sterke «normsendere» i tenårene. Artikkelen argumenterer for at valget står mellom sorteringsskoler og fellesskoler, og at forskningen tydelig peker på at de skolesvake elevene taper mest på sorteringen, mens de flinke og middels sterke elevene vinner lite.