
Kjente matvarer forsvinner fra butikkhyllene nå
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Dagligvarebutikkene opplever et stort lanseringsvindu hvor mange kjente merkevarer forsvinner for å gi plass til nye produkter. Årsakene varierer fra sviktende salg og produksjonsproblemer til bærekraftige emballasjeendringer.
Et betydelig antall kjente merkevarer, inkludert varianter fra Toro, Tine, Mills, Jif og Gilde, forsvinner nå fra norske butikkhyller. Dette skjer i forbindelse med et lanseringsvindu for nye produkter, og mange av de utgående varene vil ikke komme tilbake. Mills No1, et smørprodukt lansert i fjor, trekkes fra dagligvaremarkedet etter kun halvannet år på grunn av utilstrekkelig etterspørsel, selv om det fortsetter i storhusholdningsmarkedet.
Orkla endrer flere Jif-produkter fra plastflasker til kartong for å redusere plastforbruket, en endring de er først med i Norden og forventer positiv kundereaksjon på. De tradisjonsrike påleggene Sunda (lansert 1930) og Nøtte (lansert 1964) fra Orkla forsvinner også, primært grunnet gamle produksjonsmaskiner som krever uforholdsmessig store investeringer gitt lavt salg. Samtidig lanseres nye produkter, blant annet flere proteinvarianter fra Tine (YT) og Q-meieriene, samt sunnere alternativer fra Gilde som svar på debatten om ultraprosessert mat.
Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer mange nyvinninger som "nyhet for nyhetens skyld", men roser Orklas grep med Jif for å tvinge frem bærekraftige valg. Han mener også at fjerning av produkter kan revitalisere en kategori, men tviler på at dette gjelder for sukkerrike Sunda og Nøtte.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!