
Sunda og Nøtte forsvinner fra butikkhyllene etter 95 år
4 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
4 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
Orkla har avsluttet produksjonen av de tradisjonsrike påleggene Sunda og Nøtte, som nå forsvinner fra norske butikkhyller etter henholdsvis 95 og 60 år. Dette markerer slutten på en lang historie for Norges første søtpålegg, og har ført til at de siste boksene rives vekk og selges til overpris på nettet.
Etter 95 år på markedet har Orkla stanset produksjonen av Sunda, og kort tid etter fulgte Nøtte, som har vært tilgjengelig i 60 år. Harald Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i Coop, bekrefter at lagrene nå er tomme, og de siste produktene forsvinner raskt fra butikkene.
Siden nyheten ble kjent, har salget av Sunda og Nøtte skutt i været, og uåpnede bokser omsettes nå for mellom 150 og 400 kroner på Finn. no, sammenlignet med en normalpris på 38,90 kroner for Sunda.
Kristoffer Barbøl Vikebak, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, forklarer at de lave salgstallene over flere år, samt utdaterte produksjonsmaskiner, er hovedårsakene til beslutningen. Han påpeker at Nugatti, et annet Orkla-produkt, produserer like mange bokser på én dag som Sunda selger på et helt år, og at maskinene for Sunda og Nøtte var så gamle at de knapt fungerte ved siste kjøring, noe som gjorde investering i nytt utstyr ulønnsomt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!