
Prior reklamerer saktevoksende kylling: Kun 20% er omstilt
18 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
18 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Prior markedsfører nå kyllingprodukter med budskapet om en omlegging til saktevoksende raser, men kun 20 prosent av volumet stammer fra disse nye typene. Dette skaper usikkerhet for forbrukere som ønsker å velge saktevoksende kylling, da det ikke fremgår tydelig på pakkene hva de faktisk kjøper.
Prior informerer på sine emballasjer om en pågående omlegging til saktevoksende kylling, der den hurtigvoksende Ross 308 erstattes av Rustic Gold, som lever rundt 11 dager lenger. Til tross for markedsføringen utgjør saktevoksende kylling per nå kun 20 prosent av Priors totale volum, noe som betyr at fire av fem pakker fortsatt inneholder den eldre, hurtigvoksende typen. Norturas pressesjef, John Trygve Tollefsen, forsvarer markedsføringen og hevder den informerer om en gradvis prosess, uten å ha mottatt negative tilbakemeldinger.
Prior forklarer på sine nettsider at det i startfasen ikke er mulig å skille produktene, men lover tydeligere merking når volumet øker, uten å spesifisere en tidslinje. Utfordringer med å skaffe nok rugeegg er en årsak til den langsomme omstillingen. Prior har en ambisjon om at all kylling skal være saktevoksende innen utgangen av 2027, med en tredjedel innen utgangen av 2025.
Konkurrenten Norsk Kylling, eid av Rema 1000, startet sin omstilling til Hubbard-kylling allerede i 2018 og har kritisert konkurrentenes tempo. Alexander Schjøll fra SIFO påpeker at forbrukere ikke kan se kyllingtype på pakken, men anerkjenner Priors nettsidekommunikasjon, samtidig som han stiller spørsmål ved hvorfor omstillingen ikke startet tidligere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!