American Eagle forsvarer omstridt Sweeney-reklame
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
Klesgiganten American Eagle forsvarer sin reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney, som har møtt kraftig kritikk. Kritikerne hevder slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» fremmer hvit overlegenhet, mens selskapet insisterer det kun handler om bukser.
Klesgiganten American Eagle forsvarer sin reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney, som har møtt kraftig kritikk. Slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» tolkes av kritikere som en referanse til «gener», og de hevder reklamen fremmer hvit overlegenhet og glorifiserer Sweeneys hvite arv og tynne kropp. Noen brukere på sosiale medier har til og med sammenlignet annonsene med «Nazi-propaganda».
American Eagle har i en uttalelse på Instagram forsvart kampanjen ved å understreke at «Jeans» alltid har handlet om klesplagget, Sweeneys jeans og hennes historie, og at de vil fortsette å feire hvordan alle bærer sine AE-jeans med selvtillit. Kontroversen har nådd Det hvite hus, hvor kommunikasjonssjef Steven Cheung kalte kritikken et eksempel på «cancel culture som har løpt løpsk».
Visepresident JD Vance hånet også kritikerne og antydet at demokratenes strategi er å kalle folk som synes Sweeney er attraktiv for nazister. Sydney Sweeney har foreløpig ikke kommentert kontroversen offentlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!