
American Eagle-reklame kobles til nazisme og Trump-idealer
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
American Eagle har lansert en kontroversiell reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney som kobles til nazistiske idealer om rase og utseende. Kampanjen har utløst en stor debatt og beskyldes for å spille på intolerante prinsipper, samtidig som den har fått støtte fra Donald Trumps tidligere rådgiver.
En ny reklamekampanje for American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en stor debatt, da den tolkes som å spille på «blå gener» og nazistiske idealer om rase og utseende. Reklamen, som bruker ordspillet «jeans» og «genes», fremstiller Sweeney med hvit hud, blå øyne og store bryster som et bevis på «gode arveegenskaper». Artikkelen hevder kampanjen er bevisst provoserende og kobler den til American Eagles eiers støtte til Donald Trump, samt en endring i firmaets markedsføringsstrategi bort fra minoritetsgrupper.
Steven Cheung, en tidligere rådgiver for Trump, forsvarer Sweeney og kaller kritikken et «idiotisk» utspill fra «woke» amerikanere som hater hvite mennesker. Artikkelen trekker historiske paralleller til Hitlers og nazistenes dyrking av «arierne», spesielt blåøyde, blonde nord-europeiske kvinner som «fødemaskiner». SS-sjef Heinrich Himmler skal ha sett på nordmenn som leverandører av «rent blod».
Det nye kvinneidealet som fremstilles, skal ifølge artikkelen også innebære at kvinnen skal være «dum som ei dør». Til tross for kontroversen har kampanjen ført til at American Eagles omsetning og aksjekurser har skutt i været, og Sydney Sweeney forventes å bli populær blant Trump-velgere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!