
Sarromaa slakter kritikere: Sweeney-reklame ikke rasistisk
Den nye reklamekampanjen for jeansmerket American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst massiv kritikk for angivelig rasistiske undertoner. Samfunnsdebattant Sanna Sarromaa avviser kritikken og mener debatten er et uttrykk for kulturkrig som folk flest ikke bryr seg om.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- American Eagles reklamekampanje med Sydney Sweeney kritiseres for rasistiske undertoner og kobling til «gener» via slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans».
Sammendrag
Den nye reklamekampanjen for jeansmerket American Eagle, med skuespiller Sydney Sweeney, har møtt massiv kritikk. Slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» har blitt tolket som å spille på «genes» (gener), og kritikere hevder reklamen har rasistiske undertoner, fremmer hvit overlegenhet og er «nazipropaganda». USAs president Donald Trump hyllet reklamen på Truth Social, etter at Sweeney trolig er registrert som republikaner.
Samfunnsdebattant Sanna Sarromaa er blant dem som ikke reagerer på reklamen. Hun spør hvordan dette er rasistisk og mener det er lange tradisjoner for at vakre mennesker pryder reklameplakater.
Sarromaa, som jobber i nisjeavisen Minerva, ser på saken som en del av kulturkrigen som utspiller seg på plattformer som X, men tror den har gått hus forbi 95 prosent av befolkningen i Norge. American Eagle har forsvart reklamen og uttalt at den handler om jeansene, ikke gener, og at de vil fortsette å feire hvordan alle bærer sine AE-jeans med selvtillit.
Nøkkelentiteter
Sanna Sarromaa
Sydney Sweeney
Donald Trump
Heidi Klum
American Eagle
Minerva
Calzedonia
Truth Social
USA
Norge
Sopot
Polen