
Sarromaa slakter kritikere: Sweeney-reklame ikke rasistisk
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Den nye reklamekampanjen for jeansmerket American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst massiv kritikk for angivelig rasistiske undertoner. Samfunnsdebattant Sanna Sarromaa avviser kritikken og mener debatten er et uttrykk for kulturkrig som folk flest ikke bryr seg om.
Den nye reklamekampanjen for jeansmerket American Eagle, med skuespiller Sydney Sweeney, har møtt massiv kritikk. Slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» har blitt tolket som å spille på «genes» (gener), og kritikere hevder reklamen har rasistiske undertoner, fremmer hvit overlegenhet og er «nazipropaganda». USAs president Donald Trump hyllet reklamen på Truth Social, etter at Sweeney trolig er registrert som republikaner.
Samfunnsdebattant Sanna Sarromaa er blant dem som ikke reagerer på reklamen. Hun spør hvordan dette er rasistisk og mener det er lange tradisjoner for at vakre mennesker pryder reklameplakater.
Sarromaa, som jobber i nisjeavisen Minerva, ser på saken som en del av kulturkrigen som utspiller seg på plattformer som X, men tror den har gått hus forbi 95 prosent av befolkningen i Norge. American Eagle har forsvart reklamen og uttalt at den handler om jeansene, ikke gener, og at de vil fortsette å feire hvordan alle bærer sine AE-jeans med selvtillit.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!