
American Eagle-reklame kritiseres for rasisme og eugenikk
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Klesmerket American Eagles nye reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney møter krass kritikk for påståtte rasistiske undertoner og seksualisering. Til tross for at kampanjen skal støtte en krisehjelpsorganisasjon, tolkes slagordet «Sydney Sweeney Has Great (American Eagle) Jeans» av kritikere som en promotering av eugenikk og utdaterte skjønnhetsidealer.
Klesmerket American Eagles nye reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney har utløst krass kritikk på nettet. Kampanjen, som skal støtte den frivillige organisasjonen Crisis Text Line, har fått navnet «Sydney Sweeney Has Great (American Eagle) Jeans». Kritikere hevder at slagordet, som spiller på dobbeltbetydningen av «jeans» og «genes», får en uheldig klang når en hvit Hollywood-stjerne fremheves som symbol på «gode gener».
Enkelte trekker paralleller til eugenisk tenkning og idealisering av vestlig skjønnhet, og mener reklamen har rasistiske undertoner. I tillegg reageres det på kampanjens seksualiserte visuelle uttrykk, som oppfattes rettet mot et mannlig publikum. Karl-Fredrik Tangen, førstelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, er ikke overrasket over reaksjonene og mener reklameskaperne har tråkket inn i rasistiske grunnfortellinger, selv om intensjonen trolig ikke var rasistisk.
Han påpeker at slike kontroverser sjelden skader merkevaren varig, men kan redusere kjendisens troverdighet. Til tross for kritikken steg American Eagles aksjeverdi med nesten ti prosent dagen kampanjen ble lansert, noe som understreker den kommersielle effekten i en klesbransje preget av økte tollkostnader. Verken Sweeney eller American Eagle har kommentert kritikken offentlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!