
American Eagle-reklame kritiseres for rasisme og eugenikk
Klesmerket American Eagles nye reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney møter krass kritikk for påståtte rasistiske undertoner og seksualisering. Til tross for at kampanjen skal støtte en krisehjelpsorganisasjon, tolkes slagordet «Sydney Sweeney Has Great (American Eagle) Jeans» av kritikere som en promotering av eugenikk og utdaterte skjønnhetsidealer.
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- American Eagle-kampanjen med Sydney Sweeney kritiseres for rasisme og eugeniske undertoner grunnet slagordet «good genes».
Sammendrag
Klesmerket American Eagles nye reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney har utløst krass kritikk på nettet. Kampanjen, som skal støtte den frivillige organisasjonen Crisis Text Line, har fått navnet «Sydney Sweeney Has Great (American Eagle) Jeans». Kritikere hevder at slagordet, som spiller på dobbeltbetydningen av «jeans» og «genes», får en uheldig klang når en hvit Hollywood-stjerne fremheves som symbol på «gode gener».
Enkelte trekker paralleller til eugenisk tenkning og idealisering av vestlig skjønnhet, og mener reklamen har rasistiske undertoner. I tillegg reageres det på kampanjens seksualiserte visuelle uttrykk, som oppfattes rettet mot et mannlig publikum. Karl-Fredrik Tangen, førstelektor i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, er ikke overrasket over reaksjonene og mener reklameskaperne har tråkket inn i rasistiske grunnfortellinger, selv om intensjonen trolig ikke var rasistisk.
Han påpeker at slike kontroverser sjelden skader merkevaren varig, men kan redusere kjendisens troverdighet. Til tross for kritikken steg American Eagles aksjeverdi med nesten ti prosent dagen kampanjen ble lansert, noe som understreker den kommersielle effekten i en klesbransje preget av økte tollkostnader. Verken Sweeney eller American Eagle har kommentert kritikken offentlig.
Kontekst
Bakgrunn
Eugenisk tenkning bygger på ideen om at noen genetiske trekk er mer verdifulle enn andre. For eksempel ble blondt hår og blå øyne løftet frem som ideal under nazismen, og brukt til å rettferdiggjøre rasisme, diskriminering og tvangssterilisering.
Perspektiver
Følgere på Instagram kritiserer reklamen for å være uegnet for en organisasjon som jobber med vold i hjemmet, og for å være rasistisk grunnet mangel på minoritetsbakgrunn i reklameskaperteamet.
Karl-Fredrik Tangen mener debatten handler om tolkning av budskapet, ikke nødvendigvis American Eagles intensjon, men at de har tråkket inn i rasistiske grunnfortellinger.
Kritikere hevder at Sweeneys lyse utseende og slagordet «good genes» minner om gammeldagse tanker om rase og eugenikk.
Kritikere reagerer på kampanjens seksualiserte uttrykk som oppfattes rettet mot et mannlig publikum.
Mulige konsekvenser
Kontroversen kan føre til at Sydney Sweeney mister enkelte typer roller og får redusert troverdighet i visse markeder.
American Eagles aksjeverdi steg med nesten ti prosent dagen kampanjen ble lansert.
Verken Sydney Sweeney eller American Eagle har så langt kommentert kritikken offentlig.
Sydney Sweeney
Karl-Fredrik Tangen
American Eagle
Crisis Text Line
Høyskolen Kristiania
Reuters
CBS News
Spokane
Hollywood
Tyskland