
American Eagle svarer på omstridt reklame
Klesmerket American Eagle har møtt voldsom kritikk for sin reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney, hvor en setning om «gener» har skapt furore. Merket svarer nå på anklagene om subtile referanser til eugenikk og hvit overlegenhet, mens debatten fortsetter å spre seg i sosiale medier.
23 timer siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- American Eagle-reklame med Sydney Sweeney skapte debatt grunnet ordspill om «gener» og «jeans».
Sammendrag
Klesmerket American Eagle har for første gang uttalt seg etter at deres reklamekampanje med Sydney Sweeney (27) skapte en voldsom debatt i sosiale medier. Kontroversen oppsto da en videosnutt fra reklamen sirkulerte, hvor Sweeney sier at gener overføres fra foreldre til barn, før hun avslutter med «Mine jeans er blå.
» Flere mente dette spilte på ordspillet mellom «genes» og «jeans», og enkelte påsto at filmen inneholdt subtile referanser til eugenikk og hvit overlegenhet. Etter flere dager med diskusjon svarte merket fredag kveld på Instagram, hvor de understreket at kampanjen alltid har handlet om jeans, Sweeneys jeans og hennes historie, og at «Gode jeans ser bra ut på alle.
» Diskusjonen har også ført til satiriske innslag og politiske kommentarer, blant annet fra artisten Lizzo. Verken Sydney Sweeney eller hennes representanter har så langt kommentert reaksjonene.
Kontekst
Perspektiver
American Eagle: Kampanjen handler kun om jeans og å feire hvordan alle bærer sine AE-jeans med selvtillit.
Kritikere: Mener budskapet inneholdt subtile referanser til eugenikk og hvit overlegenhet.
Lizzo: Kommenterte satirisk med et KI-generert bilde som antydet politisk undertone.
Sydney Sweeney
Lizzo
American Eagle
Demokratene