
American Eagle svarer på omstridt reklame
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
Klesmerket American Eagle har møtt voldsom kritikk for sin reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney, hvor en setning om «gener» har skapt furore. Merket svarer nå på anklagene om subtile referanser til eugenikk og hvit overlegenhet, mens debatten fortsetter å spre seg i sosiale medier.
Klesmerket American Eagle har for første gang uttalt seg etter at deres reklamekampanje med Sydney Sweeney (27) skapte en voldsom debatt i sosiale medier. Kontroversen oppsto da en videosnutt fra reklamen sirkulerte, hvor Sweeney sier at gener overføres fra foreldre til barn, før hun avslutter med «Mine jeans er blå.
» Flere mente dette spilte på ordspillet mellom «genes» og «jeans», og enkelte påsto at filmen inneholdt subtile referanser til eugenikk og hvit overlegenhet. Etter flere dager med diskusjon svarte merket fredag kveld på Instagram, hvor de understreket at kampanjen alltid har handlet om jeans, Sweeneys jeans og hennes historie, og at «Gode jeans ser bra ut på alle.
» Diskusjonen har også ført til satiriske innslag og politiske kommentarer, blant annet fra artisten Lizzo. Verken Sydney Sweeney eller hennes representanter har så langt kommentert reaksjonene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!