Nyhetssaker
VG nyheter: Sydney Sweeney-reklame skaper debatt om genetisk skjønnhet
Artikkel

Sydney Sweeney-reklame skaper debatt om genetisk skjønnhet

En jeansreklame med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en intens debatt på sosiale medier, sentrert rundt et ordspill om «jeans» og «gener». Reklamen, som hyller Sweeneys utseende, har skapt splittelse mellom anklager om nazipropaganda og forsvar for «normale jenter», samtidig som den har vært en økonomisk suksess for selskapet.

5 timer siden siste oppdatering

2 min lesetid

VG logo

Kort oppsummert

  • En jeansreklame med Sydney Sweeney bruker et ordspill på «jeans» og «genes» for å hylle hennes utseende, noe som har skapt stor kontrovers.

Sammendrag

En jeansreklame med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en betydelig kontrovers på sosiale medier. Reklamen viser Sweeney som snakker om gener og avslutter med slagordet «Sydney Sweeney has great jeans», et ordspill på «jeans» og «genes». Kritikken retter seg spesielt mot at Sweeney, som er hvit, tynn, blond og blåøyd, hylles for sine «gener», og en viral TikTok-video kaller det «ren nazipropaganda».

På den andre siden har kampanjen fått støtte fra konservative stemmer som hevder at «normale jenter er tilbake», og den republikanske senatoren Ted Cruz kalte kritikken «et angrep på vakre kvinner». American Eagle har bekreftet at ordspillet var en bevisst provokasjon for å skape debatt, noe som resulterte i at selskapets aksje steg med over 10 prosent. Artikkelen peker på at suksessen skyldtes diskusjonen og kranglingen på internett, ikke nødvendigvis salg av bukser.

Dette sees i sammenheng med et kulturelt stemningsskifte i USA, hvor støtte til mangfoldsprogrammer er kuttet og færre ikke-hvite modeller brukes i reklame. Artikkelen avslutter med å spørre hva den yngre generasjonen lærer når skjønnhet kobles til genetikk og kontrovers belønnes, og advarer mot å bli vant til symbolspråk og ekskludering.

Kontekst

Bakgrunn

Siden Donald Trump kom tilbake til makten, har USA kuttet støtte til mangfoldsprogrammer, noe som har bidratt til et kulturelt klima hvor mangfold og inkludering tones ned.

Perspektiver

  • Kritikere (viral TikTok) kaller kampanjen «ren nazipropaganda» fordi Sweeney er hvit, tynn, blond og blåøyd.

  • Konservative stemmer støtter kampanjen med utsagn som at «normale jenter er tilbake».

  • Den republikanske senatoren Ted Cruz mener kritikken er «et angrep på vakre kvinner».

  • American Eagle har gjort det tydelig at ordspillet var en iscenesatt provokasjon bevisst designet for å skape debatt.

  • Noen mener kritikken er et bevis på at «woke»-kulturen har gått for langt og at vi ikke tåler en vits.

  • Artikkelen antyder at det er blitt greit å leke med symbolikk som tidligere ville fått folk til å reagere sterkere, i et kulturelt klima hvor mangfold og inkludering tones ned.

Sydney Sweeney

Ted Cruz

Trump

American Eagle

TikTok

USA