Sydney Sweeney-reklame skaper debatt om genetisk skjønnhet
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
En jeansreklame med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en intens debatt på sosiale medier, sentrert rundt et ordspill om «jeans» og «gener». Reklamen, som hyller Sweeneys utseende, har skapt splittelse mellom anklager om nazipropaganda og forsvar for «normale jenter», samtidig som den har vært en økonomisk suksess for selskapet.
En jeansreklame med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en betydelig kontrovers på sosiale medier. Reklamen viser Sweeney som snakker om gener og avslutter med slagordet «Sydney Sweeney has great jeans», et ordspill på «jeans» og «genes». Kritikken retter seg spesielt mot at Sweeney, som er hvit, tynn, blond og blåøyd, hylles for sine «gener», og en viral TikTok-video kaller det «ren nazipropaganda».
På den andre siden har kampanjen fått støtte fra konservative stemmer som hevder at «normale jenter er tilbake», og den republikanske senatoren Ted Cruz kalte kritikken «et angrep på vakre kvinner». American Eagle har bekreftet at ordspillet var en bevisst provokasjon for å skape debatt, noe som resulterte i at selskapets aksje steg med over 10 prosent. Artikkelen peker på at suksessen skyldtes diskusjonen og kranglingen på internett, ikke nødvendigvis salg av bukser.
Dette sees i sammenheng med et kulturelt stemningsskifte i USA, hvor støtte til mangfoldsprogrammer er kuttet og færre ikke-hvite modeller brukes i reklame. Artikkelen avslutter med å spørre hva den yngre generasjonen lærer når skjønnhet kobles til genetikk og kontrovers belønnes, og advarer mot å bli vant til symbolspråk og ekskludering.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!