American Eagle-reklame: Nazisme-anklager og politisk debatt
1 måned siden siste oppdatering
2 artikler i saken
1 måned siden siste oppdatering
2 artikler i saken
En ny reklamekampanje for American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en stor debatt, da den tolkes som å spille på nazistiske idealer og hvit overlegenhet. Klesgiganten forsvarer kampanjen, mens kritikken har nådd Det hvite hus og kobles til Donald Trump-idealer.
En reklamekampanje for American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en stor debatt, da slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» tolkes som en referanse til «gener» og «blå gener». Kritikere hevder kampanjen fremmer nazistiske idealer om rase og utseende, hvit overlegenhet, og et kvinneideal der kvinnen skal være «dum som ei dør». Artikkelen trekker paralleller til Hitlers dyrking av «arierne» og Heinrich Himmlers syn på nordmenn som «rent blod».
American Eagle forsvarer kampanjen ved å understreke at «Jeans» alltid har handlet om klesplagget og Sweeneys historie. Kontroversen har nådd Det hvite hus, hvor Steven Cheung, tidligere Trump-rådgiver og kommunikasjonssjef, kaller kritikken «idiotisk» og et eksempel på «cancel culture som har løpt løpsk». Visepresident JD Vance hånet også kritikerne.
Til tross for kontroversen har kampanjen ført til økt omsetning og aksjekurser for American Eagle, og Sweeney forventes å bli populær blant Trump-velgere. Sydney Sweeney har ikke kommentert saken offentlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!