
American Eagle-reklame: Nazisme-anklager og politisk debatt
En ny reklamekampanje for American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en stor debatt, da den tolkes som å spille på nazistiske idealer og hvit overlegenhet. Klesgiganten forsvarer kampanjen, mens kritikken har nådd Det hvite hus og kobles til Donald Trump-idealer.
13 timer siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Kort oppsummert
- American Eagle-reklame med Sydney Sweeney tolkes som å fremme nazistiske idealer om rase og utseende via ordspillet «jeans» og «genes».
Sammendrag
En reklamekampanje for American Eagle med skuespiller Sydney Sweeney har utløst en stor debatt, da slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» tolkes som en referanse til «gener» og «blå gener». Kritikere hevder kampanjen fremmer nazistiske idealer om rase og utseende, hvit overlegenhet, og et kvinneideal der kvinnen skal være «dum som ei dør». Artikkelen trekker paralleller til Hitlers dyrking av «arierne» og Heinrich Himmlers syn på nordmenn som «rent blod».
American Eagle forsvarer kampanjen ved å understreke at «Jeans» alltid har handlet om klesplagget og Sweeneys historie. Kontroversen har nådd Det hvite hus, hvor Steven Cheung, tidligere Trump-rådgiver og kommunikasjonssjef, kaller kritikken «idiotisk» og et eksempel på «cancel culture som har løpt løpsk». Visepresident JD Vance hånet også kritikerne.
Til tross for kontroversen har kampanjen ført til økt omsetning og aksjekurser for American Eagle, og Sweeney forventes å bli populær blant Trump-velgere. Sydney Sweeney har ikke kommentert saken offentlig.
Sydney Sweeney
Steven Cheung
Heinrich Himmler
Donald Trump
Hitler
American Eagle
Det hvite hus
Bund Deutscher Mädel
Netflix
USA
Norge
Tyskland
Washington
Artikler i saken
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!