
Mummi-koppen Stinky: Salg eksploderer etter fjerning fra utstilling
Salget av Mummi-koppen «Stinky» har eksplodert i Norge etter at den ble fjernet fra en utstilling i New York grunnet opplevd rasisme. Dette har ført til en uventet salgsboom og forventninger om «syke tilstander» under den kommende Mummidagen.
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Salget av Mummi-koppen «Stinky» har eksplodert i Norge etter at den ble fjernet fra en utstilling i New York grunnet opplevd rasisme.
Sammendrag
Salget av Mummi-koppen «Stinky» har skutt i været i Norge etter at den ble fjernet fra en Mummi-utstilling på Brooklyn Public Library i New York forrige uke. Fjerningen skjedde fordi enkelte gjester oppfattet Stinky-karakteren som et mulig rasistisk symbol. Kenneth Kolnes, forretningsutvikler i Kitchn og Tilbords, bekrefter at «Stinky» raskt ble en bestselger, og markedssjef Oddbjørn Sivertsen melder om økt omsetning og mer trafikk i butikkene.
Med Mummidagen, årets største dag for Mummi-entusiaster, rett rundt hjørnet, forbereder butikkene seg på «syke tilstander» og lange køer, spesielt i de seks butikkene med egen Mummi-avdeling. Tidligere år har kopper blitt utsolgt raskt, med fans som har stått i kø i timevis, og enkelte har reist fra Sverige for å sove utenfor butikkene.
Antallet spesialkopper som lanseres holdes konfidensielt av leverandøren. Til tross for kontroversen, forsikrer Kolnes at det ikke er signaler om at «Stinky»-koppen skal fjernes fra salg.
Nøkkelentiteter
Kenneth Kolnes
Oddbjørn Sivertsen
Tove Jansson
Kitchn
Tilbords
Brooklyn Public Library
DinSide
Fredrikstad Blad
Norge
New York
Brooklyn
USA
Sverige