
Allente kundeservice på Kreta: Klagestorm og lav lønn
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
TV-distributøren Allente har møtt en bølge av kundeklager, hvor det nå avdekkes at selskapets kundeservice opererte fra Kreta. Dette har ført til spørsmål om ansattes lønnsbetingelser og vedvarende misnøye blant kunder.
Nettavisen har avdekket omfattende misnøye med TV-distributøren Allente, hvor kunder klager på aggressiv inkasso, vanskelige oppsigelser, krav om telefonisk oppsigelse og feilfakturering for bindingstid eller perioder etter oppsigelse. Allente forklarte innledningsvis problemene med bytte av kundeserviceleverandør, men det avsløres nå at kundebehandlere utførte arbeidet fra Kreta, omtrent 3700 kilometer unna Norge. En tidligere ansatt hos Teleperformance, Allentes daværende leverandør, forteller om 130 ansatte for Canal Digital (nå Allente) under covid-perioden. Lønnen var mellom 800 og 1100 euro, tilsvarende 9.
500 til 13. 000 kroner månedlig, pluss hotell, utbetalt til en gresk bankkonto. Dette utgjør om lag en tredjedel av norsk snittlønn for kundeservice, som var 43. 000 kroner i samme periode.
Allente bekrefter samarbeidet med Teleperformance og ansatte på Kreta, men kommunikasjonssjef Maja Wikman Ulrich nekter å kommentere lønnsbetingelsene, og Teleperformance henviser tilbake til Allente. Til tross for kritikken hevder Allente å være «svært opptatt av kundeservice» og har byttet leverandør til Concentrix, som har ansatte i Polen og de nordiske landene. Kilden beskriver også en annen leverandør på Kreta som solgte feil dekodere, noe som førte til mange klager, og antyder at dette var en bevisst strategi.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!