
Forbrukerrådet klager Klarna inn for manglende prisinformasjon
Forbrukerrådet har klaget betalingstjenesten Klarna inn til Forbrukertilsynet for manglende informasjon om de reelle kostnadene ved utsatt betaling. Saken reiser spørsmål om Klarnas overholdelse av markedsføringsregler og forbrukerbeskyttelse.
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet for manglende prisinformasjon ved kredittkjøp.
Sammendrag
Forbrukerrådet har sendt en klage på betalingstjenesten Klarna til Forbrukertilsynet, fordi de mener Klarna ikke oppgir tydelig nok hvor mye det kan koste å velge delbetaling eller utsette betalingen. Ifølge Forbrukerrådet mangler Klarna priseksempler med renter på sine plakater og i nettbutikker, noe som er et krav i finansavtaleloven.
Forbrukerrådet frykter at kunder ikke forstår de reelle kostnadene og behandler kreditt som egne penger. Klarna hevder på sin side at de følger alle lover og regler, og vil foreta justeringer om nødvendig.
Forbrukertilsynet har mottatt klagen, men vil ikke kommentere saken foreløpig. Tidligere har Finanstilsynet konkludert med at Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-løsninger er låneavtaler som krever kredittsjekk.
Kontekst
Guro Sollien Eriksrud
Joel Hedin
Yngve Bruksås
Yasmin Bougeren
Saya Gajendran
Forbrukerrådet
Klarna
Forbrukertilsynet
Finanstilsynet
Norge