
Klarna innklaget for manglende informasjon om kredittkostnader
Betalingstjenesten Klarna er klaget inn til Forbrukertilsynet av Forbrukerrådet for mangelfull informasjon om kostnader ved forsinket betaling. Saken reiser spørsmål om Klarnas overholdelse av markedsføringsregler for kreditt, mens selskapet selv sier de følger regelverket.
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet har klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet for manglende prisinformasjon ved kredittkjøp.
Sammendrag
Forbrukerrådet har klaget betalingstjenesten Klarna inn til Forbrukertilsynet, med anklager om at selskapet ikke tydelig nok opplyser om hvor høy regningen kan bli ved forsinket betaling. Fagsjef Guro Sollien Eriksrud i Forbrukerrådet mener Klarna ikke følger markedsføringsregelverket for kreditt, og uttrykker bekymring for at kunder ikke forstår de fulle kostnadene ved delbetaling.
Forbrukertilsynet har bekreftet mottak av klagen.
Klarnas kommunikasjonssjef, Joel Hedin, sier selskapet ikke er kontaktet av Forbrukerrådet, men understreker at de følger alle lover og regler og vil justere praksis om noe er feil, da de ønsker å kommunisere tydelig med kundene.
Kontekst
Guro Sollien Eriksrud
Joel Hedin
Forbrukerrådet
Klarna
Forbrukertilsynet
NRK