Forbrukerrådet har sendt en formell klage på betalingstjenesten Klarna til Forbrukertilsynet. Kjernen i klagen er at Forbrukerrådet mener Klarna ikke gir tydelig nok informasjon om de totale kostnadene som kan påløpe ved bruk av delbetaling eller utsatt betaling. De peker på manglende priseksempler med renter på plakater og i nettbutikker, noe som ifølge rådet er et brudd på finansavtaleloven.
Forbrukerrådet uttrykker bekymring for at kunder ikke fullt ut forstår de reelle kostnadene og dermed behandler kreditt som egne penger. Klarnas kommunikasjonssjef, Joel Hedin, uttaler at selskapet følger alle lover og regler, men er villige til å justere sin praksis dersom noe er feil, da de ønsker tydelig kommunikasjon.
Forbrukertilsynet har bekreftet mottak av klagen, men har foreløpig ikke kommentert saken. Det er tidligere kjent at Finanstilsynet har vurdert Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-tjenester som låneavtaler som krever kredittsjekk.