Nyhetssaker
NRK nyheter: Forbrukerrådet klager Klarna inn for manglende informasjon om kredittkostnader
Sak

Forbrukerrådet klager Klarna inn for manglende informasjon om kredittkostnader

Forbrukerrådet har klaget betalingstjenesten Klarna inn for Forbrukertilsynet, med påstander om mangelfull informasjon om kostnadene ved utsatt betaling. Saken setter søkelys på om Klarnas praksis er i tråd med regelverket for kredittmarkedsføring og kundenes evne til å forstå de fulle økonomiske konsekvensene.

1 måned siden siste oppdatering

2 artikler i saken

NRK logoNettavisen logo

Kort oppsummert

  • Forbrukerrådet har klaget Klarna inn til Forbrukertilsynet for manglende informasjon om kostnader ved utsatt betaling.

Sammendrag

Forbrukerrådet har sendt en formell klage på betalingstjenesten Klarna til Forbrukertilsynet. Kjernen i klagen er at Forbrukerrådet mener Klarna ikke gir tydelig nok informasjon om de totale kostnadene som kan påløpe ved bruk av delbetaling eller utsatt betaling. De peker på manglende priseksempler med renter på plakater og i nettbutikker, noe som ifølge rådet er et brudd på finansavtaleloven.

Forbrukerrådet uttrykker bekymring for at kunder ikke fullt ut forstår de reelle kostnadene og dermed behandler kreditt som egne penger. Klarnas kommunikasjonssjef, Joel Hedin, uttaler at selskapet følger alle lover og regler, men er villige til å justere sin praksis dersom noe er feil, da de ønsker tydelig kommunikasjon.

Forbrukertilsynet har bekreftet mottak av klagen, men har foreløpig ikke kommentert saken. Det er tidligere kjent at Finanstilsynet har vurdert Klarnas «Kjøp nå, betal senere»-tjenester som låneavtaler som krever kredittsjekk.

Guro Sollien Eriksrud

Joel Hedin

Forbrukerrådet

Klarna

Forbrukertilsynet

NRK

Artikler i saken

Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!