Matprofilen Warunee Bolstad, kjent som «Namfonfoods», åpner sin tredje pop-up restaurant «Nam» på Aker Brygge etter tidligere suksess med mango sticky rice. Allerede før åpningen hadde 4000 personer reservert bord.
Bolstad ønsker å gi gjestene en bedre opplevelse uten lange køer, og har forberedt seg godt med et drillet team. Hun er inspirert av morens matlaging, og overskuddet fra pop-up restauranten skal brukes til å åpne en restaurant for moren i Thailand.
Bolstad lager autentisk thaimat med en vri som passer det norske publikum.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
1 måned siden
Influenser Mathea Bjørndalen åpnet et pop-up-bakeri på Paleet i Oslo, noe som resulterte i lange køer. Mange hadde sett bakervarene på TikTok og ønsket å smake. Noen kunder ventet i timevis, mens andre ga opp. De som smakte bollene var fornøyde, men mente køen var for lang.
1 måned siden
Rema 1000-butikken i Granåsen, åpnet like før ski-VM, opplever storinnrykk av tilskuere. Butikksjef Thomas Onarheim Dahl forteller om salg av rask mat, drikke og VM-effekter som flagg og solbriller. Butikken har også en egen VM-sone med smaksprøver og kaffe. Dahl forventer gode sportslige resultater og god omsetning, og er forberedt på å selge eventuelle overskuddsflagg til 17. mai.
1 måned siden
En pop-up-butikk av TikTok-profilen Mathea Bjørndalen har ført til lange køer på kjøpesenteret Paleet i Oslo. Bjørndalen er kjent for sine videoer av fristende bakverk, og tiltrekker seg mange besøkende. Et kjærestepar har reist helt fra Moss for å smake på bakverkene. Den store pågangen gjør at det daglig selges mellom 500 og 700 boller og cookies.
3 måneder siden
Ibrahim Azams food truck i Holmestrand selger bakte poteter som har blitt en stor hit, med lange køer hver helg. Populariteten skyldes en hjemmelaget dressing, utviklet sammen med hans mor, som han brukte på pizza som barn. Det hele startet beskjedent for ti år siden, men har eksplodert etter å ha blitt populær på TikTok. Nå selger de rundt 2500 poteter i helgen, og har utvidet åpningstidene og menyen. Azam planlegger å utvide til flere byer, men savner moren som ikke fikk oppleve suksessen. Han har selv aldri smakt potetene, da han ikke spiser svin.
3 måneder siden
Jan Henrik «Gladkokken» Syversen (45) er en kokk og matinfluenser som har bygget opp en stor følgerskare de siste ti årene. Han er aktuell i «Farmen kjendis» og har nylig åpnet en restaurant med samme navn som bloggen sin. Syversen er opptatt av å spre matglede og lære bort enkel hjemmelaget mat. Han er stolt av å ha åpnet restaurant, gitt ut kokebok og lansert egen vin i 2024. Han beskriver seg selv som ekstrovert, ærlig og ikke redd for konflikter. Syversen er engasjert i å lage oppskrifter til en ny kokebok for barn med Kaptein Sabeltann. Han er glad i å spandere på andre og mener livet skal nytes. Han angrer sjelden på det han gjør, men er redd for å angre på det han ikke har gjort. Syversen er kritisk til dagens regjering og mener de ødelegger for norsk næringsliv.
3 måneder siden
Kirkens Bymisjon har etablert et stort produksjonskjøkken i Sandnes, med mål om å levere opptil 4000 måltider daglig. Kjøkkenet bruker overskuddsmat fra Matsentralen for å lage næringsrike måltider til vanskeligstilte i Bergen og Kristiansand. Prosjektet er et samarbeid med NAV, og gir arbeidstrening til lærlinger. Investeringene i kjøkkenet er på 12-14 millioner kroner, hovedsakelig finansiert av Norgesgruppen og andre investorer. Målet er å redusere matsvinn og hjelpe de som trenger det.
2 måneder siden
Artikkelen tester et utvalg av nye matvarer i butikk, inkludert yoghurt, middagsretter og chips. Mango sticky rice og Tulip slow cooked indrefilet får gode anmeldelser for smak og enkel tilberedning. Hjemmekebab-settet overrasker positivt med god smak. Vårrullene får derimot dårlig kritikk for smak og konsistens. Testpanelet er heller ikke imponert over de nye chipstypene fra Maarud og Frostachips. Artikkelen varsler kommende tester av drikke, kjeks, is og godteri.
1 måned siden
Kjendiskokk Eyvind Hellstrøm forstår ikke hvorfor folk står i lange køer for bakverk, men kan stå i kø for gode råvarer som fersk fisk og kvalitetskjøtt. Han er privilegert og kan reservere bord uten å stå i kø takket være sitt kontaktnett i restaurantbransjen. Hellstrøm mener det har vært en fantastisk utvikling i restauranttilbudet i Norge.
2 måneder siden
Mange Oslo-restauranter er fullbooket i forkant av valentinsdagen, men noen har ventelister. Brasserie Blanche satser på sin vanlige romantiske atmosfære, mens Campo de' Fiori byr på treretters meny med trøfler, roser og italiensk bossanova. Erik Fosnes Hansen anbefaler å utforske nabolagsrestauranter. Hjemleveringsselskaper som Foodora og Wolt forbereder seg på økt etterspørsel, spesielt på sushi, sjokolade og blomster.
4 måneder siden
Kay Yeser, eier av Fuudies Foodcourt, og Anders Nygaard Larsen, daglig leder hos Hansemann, inviterer til en lavterskel julefeiring for de som er alene på julaften. Arrangementet er et samarbeid mellom de to utestedene og Meny Gloppe. Det vil være åpent fra kl. 16.00 til 21.00, med gratis julemat, godteri og aktiviteter. Flere frivillige vil være til stede for å skape en hyggelig atmosfære. Initiativet er et forsøk på å gi noe tilbake til samfunnet og forebygge ensomhet i høytiden. Eventuelle overskuddsgaver og mat vil doneres til Frelsesarmeen.
4 måneder siden
Blå Kors i Kristiansand arrangerer et ti uker langt kokkekurs kalt «Enkelt og greit» for rusavhengige, ledet av kjendiskokk Trond Moi. Kurset, som kombinerer teori og praksis, lærer deltakerne å lage sunn og næringsrik mat fra bunnen av. Initiativet kom fra Terje, en tidligere deltaker, som ønsket å hjelpe andre med å utnytte mat de fikk utdelt. Deltakerne, som Mia Madelene og Geir, rapporterer om bedre helse, mer energi og økt matglede. Prosjektet har blitt presentert nasjonalt, og Blå Kors planlegger å utvide konseptet til andre deler av landet.
3 måneder siden
Håvard Werkland og Team Norway deltar i kokke-VM i Lyon. Werkland, som jobber på Michelin-restauranten Speilsalen i Trondheim, er Norges kandidat etter å ha vunnet årets kokk i 2023. Han og laget skal presentere to retter: en med ørnefisk og hummer, og en med rådyr. Teamet, som også inkluderer coach Christopher W. Davidsen og commis Grunde Gillund, har forberedt seg siden september. Familien er til stede for å heie på dem. Werkland og Team Norway tok bronse i EM i fjor.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler hvordan man kan redusere matsvinn i julen ved å bruke julematrester på kreative måter. Kokk Anette Fjelleng Hansen fra Matprat har utviklet «street»-inspirerte oppskrifter for å gi restene nytt liv, som gyros med ribbe og pinnekjøtt i brioche. Artikkelen belyser også det store matsvinnet i Norge, og regjeringens arbeid med en ny matkastelov. Riktig oppbevaring av mat, som nedkjøling før kjøleskap og forsiktig frysing, er viktig for å unngå matsvinn. Det oppfordres til kreativ bruk av rester, som restelunsj eller tapas, for å unngå at maten kastes.
1 måned siden
Kosmetikkmerket Caia Cosmetics, grunnlagt av influenserne Bianca Ingrosso og Vanessa Lindblad, har skapt lange køer i Torggata i Oslo med sin pop-up-butikk. Populariteten skyldes en annonsering på TikTok. Caia Cosmetics åpner sin første flaggskipbutikk i Stockholm 24. april under navnet House of Glow, hvor kundene kan booke «beauty sessions» med profesjonelle makeup-artister.