Dagligvareapper kritiseres: Umulig å skjønne hva som er billig
Dagligvarekjedenes apper og lojalitetsprogrammer møter sterk kritikk for å gjøre det vanskelig å forstå reelle priser og besparelser. Forbrukerrådet har klaget gigantene inn for Forbrukertilsynet, og mener praksisen skaper forvirring og ulikhet blant kundene.

Kort oppsummert
- Dagligvarekjedenes apper og lojalitetsprogrammer kritiseres for å gjøre det vanskelig å forstå reelle priser og besparelser, et fenomen kalt «appflasjon».
Artikkelen tar for seg kritikken mot dagligvarekjedenes bruk av apper og lojalitetsprogrammer, et fenomen som kalles «appflasjon». Forbrukerrådet, representert ved Inger Lise Blyverket og Olav Kasland, har klaget de tre store dagligvaregigantene inn for Forbrukertilsynet. De mener appene gjør det umulig å sammenligne priser og se reelle besparelser, og at programmene er mer kompliserte enn lønnsomme for forbrukerne.
Kritikken går også på at appene lokker kundene til å kjøpe mer enn de trenger, noe som kan føre til matsvinn og usunne valg. Videre hevdes det at appene skaper ulikhet, der kun de mest digitale kundene får tilgang til de beste prisene.
Frank Lindberg ved Handelshøgskolen i Bodø beskrev en app som en «forvirrende suppe». Dagligvarekjedene avviser kritikken, men Forbrukerrådet ønsker at Forbrukertilsynet skal vurdere lovligheten av kampanjene for å sikre at forbrukere kan ta opplyste valg.
Inger Lise Blyverket
Olav Kasland
Frank Lindberg
Cecilie Myrseth
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Handelshøgskolen i Bodø
Bodø