Gerd og Ola Rotevatn er frustrerte over dagligvarekjedenes bruk av apper og kompliserte bonusordninger for å gi rabatter. De føler seg lurt og mener tilbud bør være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter.
Spesielt kritiserer de Rema 1000s nylige endringer i sitt fordelsprogram. Paret er også skeptiske til kjedenes egne merkevarer og dårlig merking av priser.
Dagligvarekjedene svarer at de forsøker å tilrettelegge for alle, og at de fleste kundene opplever digitaliseringen som en fordel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Forbrukerrådet refser dagligvarekjedene for uoversiktlige og forvirrende medlemsordninger, og mener det har blitt vanskelig for kundene å forstå hva de faktisk betaler for varene. Flere kjeder krever nå doble medlemskap for å få tilgang til rabatter, og Rema 1000 har gått fra Æ til en app med bonuspoeng. Forbrukerrådet sammenligner situasjonen med et lotteri der reglene er umulige å forstå, og mener at kjedene tjener på denne forvirringen. Dagligvarekjedene bruker medlemskap som et middel i konkurransen, men Forbrukerrådet mener dette går på bekostning av forbrukernes mulighet til å ta rasjonelle valg.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
2 måneder siden
Eksperter og Forbrukerrådet kritiserer Rema 1000s nye bonusprogram for å være komplisert og mer fordelaktig for butikken enn for kundene. Kritikken går på at slike lojalitetsprogrammer er forvirrende og kan føre til økt forbruk. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til å være utro mot butikkene og handle der de får de beste tilbudene. Rema 1000 avviser kritikken og hevder appen er populær og gir kundene både priskutt og bonusmuligheter. De inviterer kritikere til å teste appen og gi tilbakemeldinger for forbedringer.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer dagens prissystem i dagligvarebransjen i en episode av E24-podkasten «Stopp Verden». Han mener systemet, preget av kryss-subsidiering og tilbudsjakt, er dysfunksjonelt og at VG sin matbørs har bidratt til dette. Dette fører til uforutsigbare priser, hvor populære varer selges under kostpris, og butikkene går tomme for tilbudsvarer. Reitan ønsker mer effektive og forutsigbare verdikjeder fra produsent til butikk for å sikre jevn vareflyt og redusere prisene for forbrukerne.
13 dager siden
Influenser «Airfryer-Trude» kritiserer dagligvarekjedene for å prise enkelte frukt og grønnsaker per stykk istedenfor kilo. Hun mener dette er urettferdig og fører til at forbrukerne betaler mer. Dagligvarekjedene forsvarer praksisen med at det er en bransjestandard basert på Jordbruksoppgjøret, som gir forutsigbarhet. Bama understreker at kilopris er hovedregelen, men at stykkpris brukes for å sikre rettferdig betaling basert på minstestørrelser. «Airfryer-Trude» er uenig og mener kilopris på all frukt og grønt vil redusere svinn og irritasjon.
26 dager siden
Telia-kunder er frustrerte etter at TV 2-kanalene ble fjernet fra deres TV-pakker grunnet manglende enighet om en ny distribusjonsavtale. Kunder klager over manglende informasjon og utilstrekkelig kompensasjon, og mener de ikke får det de betaler for. Telia tilbyr poeng eller en kontantkompensasjon, men Forbrukerrådet mener dette er utilstrekkelig for mange, spesielt de som bor i sameier. TV 2 beklager situasjonen og erkjenner at avstanden mellom partene er stor, men understreker at kundene finner veien til TV 2s innhold på andre måter.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren uttrykker sterk frustrasjon over strømprisene og føler seg lurt av politikerne. Han sammenligner situasjonen med å bli lurt i barndommen med fotballkort, der han utnyttet yngre elever. Til tross for løfter om stabile og billigere strømpriser etter utbygging av utenlandskabler og innføring av energipakker, opplever han stadig høyere regninger. Forfatteren kritiserer flytende strømpriser som er basert på spotprisen, og mener at forbrukerne ikke kan forhandle prisen. Han etterlyser politikere som tør å innrømme feil og be om unnskyldning for den førte strømpolitikken, og indikerer at han vil stemme på den som gjør det.
1 måned siden
Kjøttprisene i butikk har steget kraftig de siste tre årene, mens bøndenes betaling har økt minimalt. Dette har ført til frustrasjon blant bønder og kunder, som føler seg urettferdig behandlet. Bondelagsleder Olav Håkon Ulfsnes kritiserer butikkjedene for å beholde priskutt selv og øke prisene ytterligere. Virke, som representerer dagligvarekjedene, avviser kritikken og peker på økte kostnader i hele verdikjeden, fra transport til emballasje. Ulfsnes mener dagens situasjon er uakseptabel og at kjedene har for stor makt, og viser til konkurransen fra Normal som en mulig årsak til at kjøttprisene har økt.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin Æ-app med en ny bonusordning som gir 25 prosent bonus på åtte utvalgte frukt- og grønnsaker hver uke, samt 10 prosent bonus på all annen fersk frukt og grønt. Appen får også nye funksjoner som delbar handleliste, allergenvarsel og bursdagsgave. Ifølge eksperter er endringene et forsøk på å forbedre kjedens rykte etter at de fjernet «10 på topp»-listen i 2022. Det påpekes at dagligvarekjedene bruker kundeklubber for å binde kunder og samle data, men at dette kan virke forvirrende for forbrukerne. Rema 1000 har ikke gjort endringer i de personlige priskuttene, men jobber med å forbedre seg.