Artikkelen omhandler Googles nye verktøy «Automated Discounts» (GAD), som tillater nettbutikker å tilby ulike priser basert på markedsovervåking og kundenes atferd. Dette fører til prisforskjeller for samme produkt, avhengig av om kunden kommer via Google-annonse eller direkte.
Høyskolelektor Karl Philip Lund mener dette kan endre netthandelen og straffe lojale kunder. Virke advarer mot svekket tillit, mens Forbrukertilsynet undersøker påvirkningen på førpris-regler.
Lyko bruker verktøyet, ser risiko for økt Google-makt, men finner det vanskelig å unngå.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
e24
3 måneder siden
e24
2 måneder siden
e24
3 måneder siden
e24
3 måneder siden
e24
6 måneder siden
TV2
2 måneder siden
Dagbladet
4 måneder siden
TV2
5 måneder siden
Nettavisen
4 måneder siden
Nettavisen
4 måneder siden
Nettavisen
4 måneder siden
Nettavisen
5 måneder siden
Nettavisen
5 måneder siden
NRK
6 måneder siden
NRK