Amazon trekker seg fra Google Shopping
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Netthandelsgiganten Amazon har plutselig trukket alle sine annonser fra Google Shopping, et trekk som beskrives som dramatisk. Eksperter spekulerer nå i om dette er et strategisk skifte eller et ekstremt eksperiment med store konsekvenser for annonsemarkedet.
Netthandelsgiganten Amazon har nylig trukket alle sine annonser fra Google Shopping, en handling som har vakt stor oppsikt internasjonalt. Mikael Brakker fra L’Oreal og netthandelsekspert Mike Ryan bekreftet den dramatiske annonsestoppen, som Ryan sammenligner med pandemifasens annonsekutt. Amazon sto tidligere for over halvparten av all Google Shopping-aktivitet i USA og Storbritannia, og deres fravær er et betydelig inntektstap for Google-eier Alphabet.
Google har selv informert nettbutikker om at en «stor netthandler» har trukket seg, noe som forventes å redusere konkurransen og potensielt senke annonseprisene. Norsk netthandelsekspert Karl Philip Lund spekulerer i at Amazon ikke ønsker å finansiere en konkurrent, da Google i økende grad posisjonerer seg som en shoppingaktør. Lund mener også at Amazons grep kan være et «ekstremt eksperiment» for å teste konsekvensene, gitt selskapets eksperimenteringskultur.
Brakker foreslår også at det kan være en stresstest eller et forhandlingsgrep for å presse ned avgifter. Betydningen for norske bedrifter er trolig begrenset, da Amazon ikke er en stor aktør i Norge. Amazon har ikke kommentert saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!