Nyhetssaker
e24 nyheter: Amazon trekker seg fra Google Shopping
Artikkel

Amazon trekker seg fra Google Shopping

Netthandelsgiganten Amazon har plutselig trukket alle sine annonser fra Google Shopping, et trekk som beskrives som dramatisk. Eksperter spekulerer nå i om dette er et strategisk skifte eller et ekstremt eksperiment med store konsekvenser for annonsemarkedet.

4 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

e24 logo

Kort oppsummert

  • Amazon har dramatisk trukket alle annonser fra Google Shopping, hvor de sto for over halvparten av aktiviteten i USA og Storbritannia.

Sammendrag

Netthandelsgiganten Amazon har nylig trukket alle sine annonser fra Google Shopping, en handling som har vakt stor oppsikt internasjonalt. Mikael Brakker fra L’Oreal og netthandelsekspert Mike Ryan bekreftet den dramatiske annonsestoppen, som Ryan sammenligner med pandemifasens annonsekutt. Amazon sto tidligere for over halvparten av all Google Shopping-aktivitet i USA og Storbritannia, og deres fravær er et betydelig inntektstap for Google-eier Alphabet.

Google har selv informert nettbutikker om at en «stor netthandler» har trukket seg, noe som forventes å redusere konkurransen og potensielt senke annonseprisene. Norsk netthandelsekspert Karl Philip Lund spekulerer i at Amazon ikke ønsker å finansiere en konkurrent, da Google i økende grad posisjonerer seg som en shoppingaktør. Lund mener også at Amazons grep kan være et «ekstremt eksperiment» for å teste konsekvensene, gitt selskapets eksperimenteringskultur.

Brakker foreslår også at det kan være en stresstest eller et forhandlingsgrep for å presse ned avgifter. Betydningen for norske bedrifter er trolig begrenset, da Amazon ikke er en stor aktør i Norge. Amazon har ikke kommentert saken.

Kontekst

Perspektiver

  • Mikael Brakker: Amazon har slettet seg selv fra Google Shopping i løpet av 48 timer.

  • Mike Ryan: Har ikke sett en like dramatisk annonsestopp siden den første fasen av pandemien.

  • Karl Philip Lund: Amazon ønsker kanskje ikke å finansiere en konkurrent, da Google blir en større shoppingaktør.

  • Karl Philip Lund: Grepet kan være et strategisk skifte eller et ganske ekstremt eksperiment.

  • Google (via mail): En stor netthandler har trukket seg, noe som vil føre til mindre konkurranse.

  • Mikael Brakker: Grepet kan være en stresstest eller et forhandlingsgrep for å senke avgifter.

Mulige konsekvenser

  • Amazons fravær vil føre til mindre konkurranse for andre nettbutikker på Google Shopping.

  • Annonsestoppen kan føre til lavere annonsepriser for andre aktører.

  • Det er usikkert om Amazons grep er permanent eller et midlertidig eksperiment.

  • Betydningen for norske bedrifter er trolig begrenset, da Amazon ikke er stor i Norge.

Karl Philip Lund

Mikael Brakker

Mike Ryan

Jeff Bezos

Amazon

Google

Alphabet

L’Oreal

E24

USA

Storbritannia

Norge

Østerrike